Burgerinspraak over verkeersveiligheid in Herentals, duiven in Noorderwijk

HERENTALS – Herentalsenaren kunnen, net als alle andere Belgen, tot donderdag 30 september op www.all-for-zero.be hun ideeën kwijt over drie grote verkeersveiligheidsthema’s:

*Samen op (de) weg: hoe kunnen we de openbare ruimte veiliger maken, rekening houdend met ieders behoeften?

*Risicogedrag: waarom brengen we onszelf en anderen in gevaar?

*Controles, begeleiding en vorming: welke alternatieve maatregelen en sancties zijn gepast?

Yoleen Van Camp (N-VA), schepen van mobiliteit: ‘Naast een enquête kan men in een burgerpanel debatteren in kleine groepen, waar men samen met experts voorstellen doet om de verkeersveiligheid te verbeteren. Al de input van de burgers wordt meegenomen in een nieuw federaal plan voor verkeersveiligheid. De laatste twintig jaar daalde het aantal verkeersdoden in ons land van 1 500 verkeersdoden in 2001 naar 640 doden in 2019. Om het aantal ongevallen en het aantal recidivisten in België verder te laten dalen moeten we met zijn allen inspanningen blijven leveren. Samen met de federale minister van mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), de FOD Mobiliteit en Vervoer lanceerde Vias institute daarom dit platform.’

Op 1 juli 2019 besliste het stadsbestuur van Herentals om voor het verwijderen van de stadsduiven in Noorderwijk een getrapte aanpak te hanteren, met het oog op diervriendelijkheid.

Pascal Van Nueten (N-VA), schepen van groen en milieu: ‘In het kader van die beslissing hebben onze stadsdiensten en een professionele reinigingsfirma al een aantal werken uitgevoerd.’

‘Het gaat om de reiniging van het dorpshuis in Noorderwijk, de manuele reiniging van de luifel aan dit dorpshuis, het reinigen van uitwerpselen met een kleine veegwagen en het verwijderen van maden in de bibliotheek van Noorderwijk.’

De werken aan de N13 brengen een toename van zwaar verkeer en sluipverkeer met zich mee ter hoogte van de Klein Gentstraat, Langenheuvel en de Capuynestraat. Door die toename werd, op vraag van het gemeentebestuur van Grobbendonk, beslist om een tijdelijke versmalling (‘knijp’) in te richten in deze straten.

Begin augustus plaatst de gemeente Grobbendonk daarom betonblokken links en rechts van de straat om het zwaar en sluipverkeer te ontmoedigen. Dat wordt op volgende locaties gedaan: Klein Gentstraat: 50 meter voorbij de in-en uitrit van DCM (komende van de industriezone Herentals) en Langenheuvel/Capuynestraat: aan het begin van de Capuynestraat, net achter het kruispunt met de Zellestraat (komende van de Langenheuvel). Tijdens de werken aan een fietsveilige N13 wordt in bovenvermelde straten voorrang gegeven aan plaatselijk verkeer. Voor doorgaand verkeer en zwaar verkeer is een omleiding voorzien via de E313 en Herenthout. (https://n13fietsveilig.be/omleidingen/).

De meest recent informatie, maar bijvoorbeeld ook een overzicht van de verschillende fasen en een duidelijke kaart, vind je op www.N13fietsveilig.be. Met vragen kan je steeds terecht op vragen@N13fietsveilig.be. (EM / Foto Stad Herentals)

Booking.com

Related post