Brusselsesteenweg wordt veiliger, opnieuw geboorteregistratie in Sint-Imelda
MECHELEN – Tot begin juli werkt het Vlaams Gewest aan de beveiliging van het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de Abeelstraat in Mechelen. Er komen verkeerslichten; het kruispunt wordt compacter en overzichtelijker. Vorige week werd de procedure opgestart voor de installatie van trajectcontrole op de Brusselsesteenweg. De stad is ook van plan omop de parallelle Zemstbaan ingrepen te doen voor meer fietsveiligheid. Met dit pakket maatregelen wil het stadsbestuur de verkeersveiligheid verbeteren.
Met platanenrijen aan weerszijden is de Brusselsesteenweg een iconische poortboulevard naar de stad. De bomen geven de laan een uniek uitzicht, maar ze zijn niet bevorderlijk voor de zichtbaarheid aan de kruispunten. Op 14 mei werd er een fietsster zwaar gewond bij een aanrijding ter hoogte van café Den Achtsten Dag. Burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld): ‘Er kwamen in het verleden ook al heel wat vragen en klachten van bezorgde burgers binnen over dit gedeelte van de Brusselsesteenweg. Ook de baanwinkels aan de kant van Zemst zorgen voor verhoogd risico. Het fietspad richting Zemst wordt slechts gescheiden van de rijbaan door een klinkerstrook.’
Dat is de reden waarom het Vlaams Gewest als wegbeheerder de stad al toestemming gaf om er de snelheid te verlagen van 70 naar 50 kilometer per uur. Dat nieuwe snelheidsregime wordt in het najaar ingevoerd. Nadien volgt de handhaving via trajectcontrole. De geplande trajectlengte van 950 meter zal er lopen vanaf het kruispunt met de Abeelstraat tot aan de gemeentegrens met Zemst (Shopping MZ). De maximumsnelheid zal 50 kilometer per uur bedragen. Invoering is voorzien tegen het einde van dit jaar.
Voor de installatie van nieuwe trajectcontroles had het schepencollege voor deze bestuursperiode al 1,4 miljoen euro vrijgemaakt. Begin dit jaar werd heel Leest-Dorp afgedekt met trajectcontroles. Mechelen pionierde in 2017 met de installatie van trajectcontroles op grote schaal. Sindsdien zijn vele steden en gemeenten gevolgd, maar Mechelen blijft vooroplopen in aantal. Vandersmissen: ‘Trajectcontrole maakt essentieel deel uit van ons verkeersveiligheidsbeleid. Automatische snelheidshandhaving zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom, minder snelheidsovertredingen en bovenal voor minder verkeersongevallen.’ Sinds de invoering van de trajectcontroles in 2017 daalt het aantal ongevallen op de Mechelse wegen inderdaad systematisch, met 31 procent op vijf jaar tijd.
Tien jaar geleden werd gestart met de mogelijkheid tot geboorteaangifte in het Imeldaziekenhuis. Twee keer per week kwam een ambtenaar van de gemeente Bonheiden langs op de kraamafdeling, zodat jonge ouders daar samen hun kindje konden aangeven.
De coronacrisis zorgde ervoor dat de dienstverlening door het team burgerzaken voor lange tijd diende te worden aangepast. Geboorteaangiftes van pasgeboren kindjes in het Imeldaziekenhuis werd dan ook tijdelijk stopgezet. Burgemeester Lode Van Looy (BR30): ‘We zijn enthousiast dat we vanaf vrijdag 1 juli opnieuw jonge ouders de mogelijkheid kunnen geven om hun kersverse spruit te registreren op de kraamafdeling van het Imeldaziekenhuis. Dit kan opnieuw op maandag- en donderdagvoormiddag, na afspraak, tussen 10 uur en 12.30 uur.’ (EM / Foto Gemeente Bonheiden)