Bruno Valkeniers: ‘Ik heb zelden een bedrijf zo weten klungelen als De Lijn’


ANTWERPEN – Ook in de provincieraad werd vanmiddag uitgebreid gedebatteerd over de vervoersplannen van De Lijn. Aanleiding waren een heleboel vaststellingen en vragen van Ilse Van Dienderen (Groen). De inhoud ervan hebben we ondertussen ook al op de meeste gemeenteraads- en districtsraden zien passeren. Van Dienderen vroeg wat de houding van de vertegenwoordiger van de provincie is binnen de Vervoerregioraad.

An Bakelants (Open Vld) sloot zich aan bij de bezorgdheden van haar collega en Bruno Valkeniers (Vlaams Belang) deed er nog een schepje bovenop. ‘Ik heb zelden een bedrijf zo zien klungelen als De Lijn. Eerst hadden we de vaudeville rond lijn 7, nu rond lijn 15. Hoeveel van die pipo’s die het bij De Lijn voor het zeggen hebben, hebben ooit al eens overgestapt aan de Harmonie? Daar riskeer je je vel.’ Inga Verhaert (Vooruit): ‘Ik wil er op wijzen dat niet alleen in Zuid-Antwerpen maar ook in het Noorden maatregelen worden voorzien die niet echt door de beugel kunnen. In Wuustwezel bijvoorbeeld werd de belbus al afgeschaft en vervangen door een deelfietsensysteem. Het lijkt me dat niet hetzelfde publiek hier gebruik van maakt. Ik wil niet alle schuld in de schoenen van De Lijn stoppen. Diverse overheden hebben De Lijn zodanig uitgekleed dat je van de vervoersmaatschappij geen mirakels mag verwachten.’ Gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA): ‘Duurzame mobiliteit is een topprioriteit van het provinciebestuur. Wij hebben geen zitje in de raad van bestuur maar enkel een vertegenwoordiger met een adviserende rol over een aantal bevoegdheden. De tramlijnen horen daar niet bij. Overigens heeft niemand – ook de vertegenwoordigers van de gemeenten niet – een standpunt ingenomen aangezien men voor aanvang van de Vervoerregioraad niet beschikte over het voorstel dat die avond naar voor werd gebracht.’

Lemmens gaf een soortgelijk antwoord op een interpellatie van Rudy Sohier (PVDA). ‘Bussenbouwer Van Hool is wereldtop in verband met klimaatvriendelijke waterstoftechnologie. Er rijden bij ons echter nog ongeveer 900 dieselbussen rond die hun uitlaatgassen uitstoten en zo het milieu en het klimaat geen goed doen. Ons voorstel is om daar druk te zetten in het kader van de klimaatdoelstellingen.’ De gedeputeerde antwoordde dat de provincie moeilijk kan tussenkomen in zaken waarvan de bevoegdheid bij Vlaanderen liggen.

CVO Vitant volwassenonderwijs verlaat campus Maalboot in Hoboken omwille van de verouderde infrastructuur en de moeilijke bereikbaarheid. Lemmens: ‘In het kader van duurzaam vastgoedbeheer en efficiënt ruimtegebruik werd een oplossing gevonden door een reorganisatie in de gebouwen van provinciaal instituut PIVA.’ De provincieraad keurde een ontwerp goed voor de aanleg van een nieuwe parking met plaats voor 172 auto’s, drie autobussen en een fietsenstalling aan Provinciaal Domein De Averegten in Heist-op-den-Berg. Gedeputeerde Mireille Colson (N-VA): ‘Er komen 41 elektrische laadpunten. De werken voor de parking omvatten de grondwerken, drainage- en afwateringswerken, waterdoorlatende verhardingen, alternatieve grindverhardingen en geharde grasverhardingen, verlichting, fietsenstalling, het planten van 44 bomen en het leveren van alle struiken zodat deze in eigen beheer geplant kunnen worden.’ Vanaf vrijdag 1 april kan je met een UIT-pas of museumpas in het Suske en Wiske Museum in Kalmthout genieten van het promotarief.

Edwin MARIËN

 


Related post