Brasschaat werkt volop aan veilige en comfortabele fietspaden in schoolomgevingen

 Brasschaat werkt volop aan veilige en comfortabele fietspaden in schoolomgevingen

BRASSCHAAT – Op vrijdag 4 april fietsten de kindjes van de 3e kleuterklas Sint-Ludgardis in Brasschaat hun nieuwe fietspad in. Met de heraanleg van dit fietspad aan de Donksesteenweg zet de gemeente een grote stap vooruit op het vlak van verkeersveiligheid en mobiliteit. Bovendien heeft de gemeente nog meer ambitieuze plannen om fietspaden in schoolomgevingen te verbeteren.

Bredere fietspaden, stevige rode betonklinkers die bestand zijn tegen wortelopdruk, conflictvrije ‘vierkant-groen’ verkeersregelingen en slimme radardetectie, enzovoorts, maken schoolroutes veiliger en verbeteren de doorstroming voor iedereen. Met deze investeringen maakt de gemeente haar belofte waar: een fietsvriendelijker en verkeersveiliger openbaar domein.

‘Met ons mobiliteitsbeleid zetten we in op drie pijlers: verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid. Een goede fietsinfrastructuur heeft altijd een positief effect op deze drie onderdelen. Daarom engageren wij ons -als gemeentebestuur- om ook de komende jaren fors te blijven investeren in onze fietspaden,’ aldus waarnemend burgemeester Adinda Van Gerven (N-VA).

Fietsas Donksesteenweg vernieuwd (Ter Borcht tot Baillet Latourlei + Voshollei tot Zegersdreef)

De oude fietspaden met klassieke grijze stoeptegels waren zeer gevoelig voor bijvoorbeeld wortelopdruk door laanbomen. Daarom is nu gekozen voor rode betonklinkers van 8 cm dik die beter bestand zijn tegen deze problemen. De rode kleur draagt ook bij aan de leesbaarheid van onze fietsinfrastructuur.

Tussen Ter Borcht en de Baillet-Latourlei zijn de vrijliggende fietspaden heraangelegd en verbreed van 180 cm naar 200 cm. Dit vergroot de fietsveiligheid en het rijcomfort. De nieuwe goot zorgt voor een betere afwatering van het fietspad. Daarna is het dubbelrichtingsfietspad tussen Voshollei en Zegersdreef aangepakt. Ook hier is het vrijliggende fietspad verbreed van 180 cm naar 200 cm.

‘Als Brasschaats maatwerkbedrijf zijn wij ontzettend dankbaar om een prachtig project in onze eigen gemeente mee te kunnen realiseren. Onze medewerkers zetten zich altijd in om de hoogste kwaliteit te leveren en dit project is daar een perfect voorbeeld van. De inzet en deskundigheid van ons team Infra zorgt ervoor dat we telkens weer uitblinken in wat we doen, en daar zijn we enorm trots op. We danken de gemeente voor het vertrouwen in ons bedrijf en in onze mensen. Bedankt aan iedereen die betrokken was bij dit project. Samen hebben we iets moois gemaakt!’ aldus maatwerkbedrijf Aralea.

Kruispunt Donksesteenweg – Baillet Latourlei bijna klaar

Dit kruispunt biedt onvoldoende veiligheid in een schoolomgeving; daarom pakken we dit momenteel aan. In samenwerking met een studiebureau stelde de gemeente een verkeersplan op en gebeurden recente verkeerstellingen op verschillende piekmomenten.

Dat resulteerde in een nieuw hertekend kruispunt met fietsoversteken en zebrapaden op elke tak van het kruispunt. Bovendien zorgen we ervoor dat de verkeerslichten voor voetgangers en fietsers conflictvrij geregeld zijn, met de vierkant-groen regeling die uitgerust is met drukknoppen, zodat het op aanvraag groen kan worden.

Om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer optimaal te houden, installeren we op alle takken radardetectie vanaf 30 meter op de rijbaan. Op de Baillet-Latourlei stellen we een wachtstand in, aangezien hier tijdens de ochtend- en avondspits het hoogste aantal voertuigen passeert. De radardetectie zorgt ervoor dat de verkeerslichtenregeling zich dynamisch aanpast op basis van het reële verkeersaanbod. Bijkomend voorzien we op de seinpalen extra radars om de oversteektijd van fietsers en voetgangers automatisch te verlengen.

Momenteel is het kruispunt erg ruim met brede bochten. Dit zorgt ervoor dat voertuigen die de Donksesteenweg volgen en in de Baillet-Latourlei willen afslaan, de bocht te kort afsnijden en op de tegenoverliggende rijstrook terechtkomen. Daarnaast sluiten de wegassen niet perfect op elkaar aan. Dit leidt ertoe dat bestuurders op de Baillet-Latourlei al vóór het kruispunt anticiperen op een rechte oversteek en daardoor vroegtijdig op het verkeerde rijvak gaan rijden.

Om te voorkomen dat bestuurders de bochten afsnijden, passen we de bochtstralen op de zuidelijke tak van de Baillet-Latourlei aan. De bestaande boordstenen verwijderen we en de bochtstraal wordt hertekend, zodat bestuurders komende van de Donksesteenweg de Baillet-Latourlei correct en haaks kunnen aansnijden. Daarnaast plaatsen we op de noordelijke tak een rubberen middengeleider die doorloopt tot aan de stopstreep om te voorkomen dat bestuurders vroegtijdig anticiperen op de tegenoverliggende as van de zuidelijke Baillet-Latourlei.

Ook het asfalt vernieuwen we hier omdat dit her en der verzakkingen vertoont. De nieuwe asfaltering strekt zich uit tot een deel van de Donksesteenweg in westelijke richting. We nemen deze kans ook te baat om meteen bijkomende rioolkolken te plaatsen die de afwatering verbeteren en plasvorming helpen voorkomen.

De werken aan het kruispunt moeten in mei afgerond zijn.

‘Met de heraanleg aan de Donksesteenweg zetten we een duidelijke stap richting een verkeersveiligere gemeente. Dit project is het begin van een bredere inhaalbeweging waarin we voet- en fietspaden grondig aanpakken, met bijzondere aandacht voor schoolroutes. Want echte verkeersveiligheid begint bij infrastructuur die uitnodigt tot veilig gedrag – en daar nemen wij onze rol in op,’ aldus schepen van mobiliteit en infrastructuur Bart Brughmans.

Ook de ontdubbeling van het fietspad in de Leopoldslei staat in de steigers.

Momenteel loopt er een dubbelrichtingsfietspad in de Leopoldslei aan de oneven zijde tussen de Lage Kaart en de Bredabaan. Aan de even zijde ligt het voetpad in grijze stoeptegels.

De ambitie van de gemeente is om het fietspad hier te ontdubbelen door aan beide zijden van de straat een enkelrichtingsfietspad te voorzien tussen de Lage Kaart en de du Boislei. Dit zorgt voor een veilige aansluiting op het vernieuwde kruispunt aan de Lage Kaart – Middelkaart -Leopoldslei, waar momenteel de werken bezig zijn.

Aan de even zijde verbreden we het voetpad van 150 cm naar 200 cm over een lengte van 890 meter en kiezen we voor rode betonklinkers van 8 cm dik. Dit draagt bij aan een betere herkenbaarheid van de fietsinfrastructuur en biedt meer weerstand tegen wortelopdruk.

Foto’s gemeente Brasschaat

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten

Antwerps Persbureau

GRATIS
BEKIJK