Brasschaat sloot vanmiddag de Week van de Duurzame Gemeente in schoonheid af
BRASSCHAAT – Vanmiddag vierde Brasschaat haar duurzame helden met een uniek Brasschaats geschenk waarmee meteen de Week van de Duurzame Gemeente feestelijk werd afgesloten.
Goele Fonteyn (N-VA, rechts op de foto), schepen van duurzaamheid: ‘‘Morgen is het de achtste verjaardag van de agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling opgesteld door de Verenigde Naties. Landen, steden , gemeenten, bedrijven engageren zich om tegen 2030 deze misschien wat abstract klinkende doelen te realiseren: geen armoede, een goede gezondheid, welzijn voor alle leeftijden, maar ook een leefbare groenblauwe omgeving, die klimaatrobuust is en met een duurzame mobiliteit en infrastructuur. Dat zijn de doelen waar we samen voor gaan. We hebben deze 25ste september ook uitgekozen om onze digitale wensenmuur te lanceren. We verzamelen gedurende een viertal maanden heel graag de toekomstwensen van inwoners, scholen, leerlingen, verenigingen, ondernemingen voor een duurzaam Brasschaat in 2030. In februari 2024 volgt er dan een stemming. De meest gekozen wensen worden dan ter inspiratie meegegeven aan de toekomstige beleidmakers zodat zij hier de komende legislatuur mee aan de slag kunnen.’
De duurzame helden van Brasschaat zijn door onze gemeentelijke duurzaamheidsambassadeurs geselecteerd op basis van hun inzet, creativiteit, en doortastendheid in hun acties voor kwaliteitsvol onderwijs. De schepen stelt ze voor:
‘De kindergemeenteraad (met kinderburgemeester en adjuncten, Ayla, Saartje en Celine) werkt zoals een gewone gemeenteraad, maar dan met kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar van alle Brasschaatse Lagere scholen. Zij zetten participatie en emancipatie van kinderen en jongeren voorop door op te komen voor hun idealen. Ze dwingen ons, volwassenen, om bepaalde aspecten van de maatschappij te bekijken vanuit een kinderbril.’
Loes Daniëls, leerkracht van het GIB, beseft dat ze als leerkracht een grote verantwoordelijkheid draagt. Puberende jongeren zijn vatbaar voor alles en iedereen in hun omgeving. Door een sterke band te creëren en een positieve invloed uit te oefenen slaagt ze erin hen mee te vormen tot wie ze zijn. Ze moedigt jongeren aan om hun kritische stem te laten horen, staat steeds klaar voor extra uitleg en heeft ook een luisterend oor.’
‘Paul Bulckens is een vrijwilliger van de Remise, en geeft ICT-lessen aan iedereen die levenslang wil leren. Onderwijs moet volgens hem voor iedereen toegankelijk zijn ongeacht kleur, geaardheid, geslacht of leeftijd. Paul maakte cursussen voor windows, fotobewerking, het gebruik van smartphones of tablets. Maar ook het sociale aspect vindt hij belangrijk. Tijdens de pauzes in de Remises helpt hij de 55-plussers graag voort.’
‘EIB steungroep Pivolté, met Raf Ponnet aan het hoofd, is een kleine vzw die al bijna 30 jaar steun biedt aan een onderwijsproject in Bangladesch: Education International Bangladesh. Vanaf de start hebben zij kinderen in armoede en weesmeisjes gesteund met studiebeurzen. Voor meisjes in Bangladesh is naar school gaan nog steeds geen evidentie. Met een lokale partner werd ook een lager schooltje opgericht. De focus ligt daar op een mix van sport en spel, theorie en praktijk. Bedoeling is om met kwaliteitsonderwijs de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op verdere studies.’
‘We care 4 youth heette vroeger 4allions, heeft een aanbod van huiswerkhulp en buddywerking. Ze zorgt voor gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs omdat zij oog hebben voor jongeren uit moeilijkere thuissituaties. Door regelmaat en discipline bij te brengen, een sociaal netwerk op te bouwen, openen ze voor die jongeren deuren naar de latere arbeidswereld. Met veertien vrijwilligers worden zo’n 120 jongeren in Brasschaat begeleid, steeds in nauw overleg en met de steun van schooldirecties en leerlingenbegeleiders. Daarnaast zijn ze ook actief in Kapellen, Merksem, Ekeren, Kalmthout en Essen.’ (EM)