Boechout en Leuven hebben beste fietsstraten volgens Fietsberaad Vlaanderen

BOECHOUT – Fietsberaad Vlaanderen onderzocht het voorbije jaar samen met dertien Vlaamse steden en gemeenten de impact die fietsstraten hebben op de fietsbeleving. Meer dan 7 000 fietsers en automobilisten reageerden, waardoor de organisatie met meer precisie wegbeheerders kan aangeven wanneer fietsstraten goed functioneren. Een fietsstraat is immers geen oplossing voor elk probleem en leidt niet per definitie tot een positief fietsklimaat. Uit het onderzoek kwamen de Victor Heylenlei in Boechout en de Bondgenotenlaan in Leuven als beste fietsstraten naar voor.

Het onderzoek werd onder meer gevoerd in Boechout (Victor Heylenlei en Sint-Bavoplein), Bonheiden (Oude Baan en de fietsstraatroute tussen Rijmenam en Keerbergen), Kalmthout (Leopoldstraat en Frans Raatsstraat-René Willemestraat-Warandelei), de fietszone in het centrum van Mechelen, Ranst (Mollentstraat en Sint-Antoniusstraat) en Turnhout (Brugstraat-Robsonplein-Tramstraat en Apostoliekenstraat).

Zij werden beoordeeld op negen criteria: is het een belangrijke route of bestemming voor fietsers, is het een autoluw gebied, kan men er vlot doorfietsen,  is er weinig hinder van of voor motorvoertuigen, is er weinig zwaar verkeer, bussen en landbouwverkeer, is er weinig hinder door parkeren, laden en lossen of parkeren en door voetgangers, is het een fietsvriendelijke omgeving, is er een herkenbaarheid en continuïteit en zijn er duidelijke borden en andere communicatie? Hierop scoorde de Victor Heylenlei negen op negen.

Wout Baert (tweede van rechts op de foto), coördinator van Fietsberaad Vlaanderen: ‘ Fietsstraten zijn er in alle soorten en maten maar ze zijn niet altijd even succesvol. Fietsstraten maken een omgeving die door motorvoertuigen gedomineerd wordt niet fietsvriendelijk. Om de kwaliteit van fietsstraten te verbeteren vergt het dan ook inspanningen van steden en gemeenten, zowel op fietsnetwerkniveau  als op het vlak van het gebruik en de inrichting van fietsstraten. Er zijn 1 403 fietsstraten in Vlaanderen, verdeeld over 177 gemeenten. Hierbij valt op dat zeven steden of gemeenten – waaronder Mechelen en Geel -samen meer dan 700 fietsstraten hebben.’

Rudi Goyvaerts (PRO Boechout & Vremde, links op de foto): ‘De Victor Heylenlei is een onderdeel van de fietssnelweg. De rijweg is er 550 centimeter breed. Door de volledige heraanleg met fietsstraatinrichting werd de route duidelijk herkenbaar. Het rode asfalt waarborgt een hoog fietscomfort en de continuïteit van het fietsnetwerk. Door de smalle strook met kasseien in het midden ontstaan twee fietsrijlopers waardoor het natuurlijker aanvoelt voor motorvoertuigen om achter de fietsers te blijven.’ Dirk Crollet (CD&V, tweede van links op de foto), schepen van openbare werken: ‘Het parkeren is georganiseerd in parkeervakken naast de rijweg waardoor de fietser alle ruimte heeft. Op drukke dagen telt men er tot 2 700 fietsers, waaronder heel wat toeristen.’ Burgemeester Koen ’t Sijen (PRO Boechout & Vremde, rechts op de foto): ‘Boechout was al drie keer fietsgemeente. Ik ben vereerd dat het rapport in onze gemeente wordt voorgesteld. Verkeersveiligheid staat niet altijd op de hoogste ladder van een gemeente. Ten onrechte. Nog voor corona hebben wij ingezet op fietsbeleid. Denk maar aan het nieuwe fietspad op de Vremdesesteenweg. Na afloop van de werken in het centrum komen er twee fietsstraten bij: de dokter Theo Tutsstraat en de Jan Frans Willemsstraat. ’

Edwin MARIËN

 

Related post