Belgen ontdekken toerisme in Antwerpen maar Nederlanders blijven massaal weg
ANTWERPEN – De coronapandemie zorgde voor een heel andere toeristische zomer in Antwerpen dan gewoonlijk. Met globaal lagere cijfers dan in de andere jaren en een korte heropleving in juli toen de regels minder streng werden.
Na de versoepeling van de eerste reeks maatregelen en anticiperend op een verwachte staycation voerde Visit Antwerpen met ‘Antwerpen Straalt’ campagne in België en de nabije buurlanden om de stad als reisbestemming te promoten. Tot de onderbreking door de tweede coronagolf wierp die campagne haar vruchten af. Van de dagtoeristen in juli kwam zowat 75 procent uit eigen land, een stijging van tien procent ten opzichte van zomer 2019. Dat ook van de verblijftoeristen de meerderheid, 60 procent uit eigen land kwamen, bewijst dat Antwerpen als vakantiebestemming aantrekkelijk werd bevonden door Belgische bezoekers. In een normaal jaar zijn die slechts goed voor 40 procent van de overnachtingen. Schepen van toerisme Koen Kennis (N-VA, zie foto): ‘Dat is zonder twijfel een lichtpuntje. Het toont aan dat Antwerpen voldoende troeven in huis heeft om van een volwaardige citytrip te spreken. We zullen daar in de toekomst nog verder op inzetten. Ook de groeiende belangstelling voor kampeertoerisme is een belangrijke evolutie. Met de plannen voor een nieuwe camping op park Middenvijver op Linkeroever spelen we daar alvast op in.’
De infokantoren op de Grote Markt en in het Centraal Station die heropenden op respectievelijk 18 mei en 8 juni kregen 29 000 bezoekers over de vloer. Aan de infobalies waren de Duitsers het sterkst vertegenwoordigd met 22 procent, gevolgd door de Fransen met elf procent en de Spanjaarden met 2,3 procent. Grote afwezigen waren onze noorderburen. Slechts twee procent van de bezoekers was van Nederlandse herkomst, tegenover 50 procent in 2019. Kennis: ‘We hebben de Nederlanders echt gemist. Ik weet dat dit gemis wederzijds was.’
In vergelijking met vorige jaren zakte het gemiddelde aantal dag- en verblijfstoeristen in de periode maart tot en met juni met 50 procent. De cijfers voor juli lagen weliswaar 30 procent lager dan in juli 2019, maar in het stadscentrum was de beleving voor het eerst sinds maart positief. Vanaf 13 maart tot 15 juni werden alle niet-essentiële reizen binnen Europa verboden, waardoor een aantal hotels de deuren sloten. Na de versoepeling van die maatregelen bereikten de hotels in juli een bezettingsgraad van 34 procent en een gemiddelde kamerprijs van 81 euro. Met de verstrenging van de maatregelen eind juli daalde de bezettingsgraad opnieuw naar vijftien procent en zakte de gemiddelde kamerprijs tot 76 euro. Als gevolg van de nieuw ontstane situatie besloot 28 procent van de Antwerpse hotels in augustus tijdelijk de deuren te sluiten. In juli ontvingen de stedelijke musea ruim 21 000 bezoekers. In augustus daalde dat aantal opnieuw met 40 procent, deels als gevolg van de verstrengde maatregelen, deels door de hittegolf. De tweede helft van augustus liet een lichte stijging optekenen.
Kennis: ‘De inspanningen van de toeristische ondernemers en horeca om hun infrastructuur en activiteiten aan te passen aan de opgelegde veiligheidsmaatregelen verdienen alle lof. Hun professionalisme zal ervoor zorgen dat Antwerpen deze crisis zal overleven. De stad van haar kant zal de campagne ‘Antwerpen Straalt’ binnenkort opnieuw hervatten.’ Acties om Antwerpen te stimuleren zijn het inspiratieplatform www.antwerpenstraalt.be met meer dan 500 tips voor een dagje uit in Antwerpen, de verrassings-box Antwerp Unplugged: voor een dagje Antwerpen, dat je laat genieten van een verrassend, leerrijk of actief uitje en dat kan worden besteld via https://www.visitantwerpen.be/nl/antwerp-unplugged en WeloveAntwerp, waarbij de Antwerpse hotelassociatie bij elke boeking voor een overnachting in een Antwerps hotel vijf procent korting op de kamerprijs geeft: www.weloveantwerp.be. (EM / Foto N-VA)