• 15/10/2024

Belangrijk moment voor Scheldetunnel: nu kan men beginnen bouwen

ANTWERPEN – De nieuwe Scheldetunnel, de derde Scheldekruising die deel uitmaakt van de Oosterweelverbinding in Antwerpen, krijgt almaar meer vorm. Op Linker- en rechteroever wordt hard gewerkt aan de toeritten tot de tunnel. Dat zijn de hellingen die langs beide oevers toegang geven tot de tunnel. Daarvoor moet in totaal ruim één miljoen kubieke meter grond worden uitgegraven.

Op Linkeroever werd het diepste punt van de grootste bouwkuip bereikt. Dat ligt op een diepte van maar liefst 25 meter. Eind augustus zal de hele bouwkuip uitgegraven zijn. Daarna kan de aannemer starten met de betonwerken voor de tunneltoerit. Maarten Pombreu, projectleider Scheldetunnel Linkeroever bij Lantis: ‘Het bereiken van het diepste punt is een belangrijk moment voor de werf. Stilaan kunnen we nu met de bouw van de tunneltoerit starten. Het staal en beton dat we daarvoor nodig hebben, staan bij wijze van spreken te trappelen aan de poorten van de werf.’ Parallel aan de betonwerken in de grootste bouwkuip worden de komende maanden nog twee kleinere bouwkuipen uitgegraven. Pombreu: ‘De werf van de toerit op Linkeroever is zo groot dat we die hebben onderverdeeld in drie bouwkuipen.’ De tweede bouwkuip zal in november uitgegraven zijn, de derde bouwkuip zal in de loop van volgend jaar klaar zijn.

De uitgegraven grond wordt, indien deze verontreinigd is met PFAS, afgevoerd voor reiniging. PFAS verklaren ook de aanwezigheid van een waterzuiveringsinstallatie op de werf. Het grondwater dat wordt opgepompt tijdens de werken aan de bouwkuip, wordt hierin gezuiverd. Tijdens de werken op Linkeroever zal de aannemer 650 000 kubieke meter verontreinigd grondwater zuiveren. Een deel hiervan wordt tijdens de werken bovendien naar het nabijgelegen natuurgebied Blokkersdijk gepompt. Dit beschermde Europese gebied, dat met verdroging kampt, wordt op deze manier gevrijwaard van verdere natuurschade. Het gezuiverde water dat niet naar Blokkersdijk gaat, komt in de Schelde terecht.

En ook aan de overzijde van de Schelde – ter hoogte van de Scheldelaan in de Antwerpse haven – graaft de aannemer ondertussen het eerste deel van de bouwput voor de toerit uit. In oktober starten de betonwerken voor de vloeren, de wanden en het dak van de toerit. Luc Hellemans, algemeen directeur Lantis: ‘De Antwerpse Ring is al jaren een constante in allerhande filerapporten. Met de bouw van de Oosterweelverbinding, waar de Scheldetunnel een belangrijk onderdeel van is, creëren we op termijn meer ademruimte op en rond de Antwerpse wegen. Het is uiteraard nog even op de tanden bijten tot de eerste wagens effectief door de tunnel zullen rijden, maar die nieuwe toekomst voor Antwerpen wordt elke dag een beetje meer realiteit.”

De werken aan de nieuwe Scheldetunnel gingen in 2021 van start. In Antwerpen vond eerst uitgebreid archeologisch onderzoek plaats. Op de werfzone van de Scheldetunnel op Linkeroever werden de restanten van het oude Amerikaanse soldatenkamp Top Hat teruggevonden. Naast het Boudewijnkanaal in Zeebrugge, in een daartoe aangelegd dok, worden de acht tunnelelementen gebouwd die samen de nieuwe tunnel zullen vormen.
In het najaar van 2024 is de bouw van alle acht tunnelelementen achter de rug. In 2025 verhuizen de gigantische elementen één voor één via de Noordzee en de Schelde naar Antwerpen, een ongeziene operatie die vandaag al wordt voorbereid. Hier zinkt men ze af op hun definitieve locatie en vormen ze samen de broodnodige extra Scheldekruising.

Als de bouwput in Antwerpen al indrukwekkend is, dan is het bouwdok in Zeebrugge dat absoluut ook. Daarom bieden Lantis en COTU vanaf september de mogelijkheid om het bouwdok te bezoeken. Inschrijven kan hier https://www.oosterweelverbinding.be/werfbezoeken-voor-groepen. Algemene info vind je hier  www.oosterweelverbinding.be/scheldetunnel

Foto’s Ronny MULLENS

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten