‘Bel –Etage’ en gelijkvloers van De Kern in Wilrijk slaan handen in elkaar
WILRIJK – ‘Bel-Etage’ de bovenverdieping van Shoppingcentrum De Kern bestaat niet meer. Althans, niet onder die benaming. De handelaars van boven- en benedenverdieping hebben de handen in elkaar geslagen en hebben een gezamenlijk doel: het winkelen in Wilrijk te promoten. Wij gingen erover praten met Fiona Walscharts van Fashion Store Sî-ta, die vrouwenkleding verkoopt.
‘Mensen hebben vaak nog een verkeerd idee over De Kern. Langzaam maar zeker verdwijnen de leegstaande panden. Onze laatste nieuwkomer is een breiwinkel. ‘ Fiona zelf besloot na de zomer om haar winkel uit te breiden. ‘Een gedwongen maatregel. Omdat er maar twee klanten tegelijk binnen mochten heb ik deze pop up store geopend en met succes. Mensen stonden vaak twintig, dertig minuten aan te schuiven: wie heeft daar zin in?’
‘De winkel oogt moderner en dat merken we ook aan het publiek dat we nu trekken. We hebben er wel degelijk nieuw cliënteel door aangetrokken, ook mensen die anders naar het Wijnegem Shoppingcenter trekken maar die we nu in Wilrijk kunnen houden. Normaal zouden we de shop tot 31 december openhouden maar de termijn is alvast met zes weken verlengd en, dat kan ik nu al wel verklappen, de kans is groot dat we hem definitief gaan houden.’
We merken vooral Belgische merken. ‘Klopt. Mijn zus Joyce verkoopt hier kledij van Très Joli. Haar massage- en verzorgingsinstituut is al maanden dicht. Voor het overige vind je voorbeelden van merken waarvan je de kledij online moet bestellen. We merken dat mensen zich beginnen aan te passen aan de nieuwe situatie. We wisten niet wat we moesten verwachten van ‘werken op afspraak’ maar onze klanten houden ervan zodat ze de tijd kunnen nemen om zaken te passen. Wij hebben beperkte openingsuren op donderdag, vrijdag en zaterdag maar als iemand op woensdag even wil langskomen dan helpen of mijn moeder hen wel even verder. Daar hebben we geen probleem mee.’ En er is nog meer ‘positief’ nieuws in verband met de lockdown. ‘Plots voelde je dat iedereen in hetzelfde schuitje zat en dat er een wil was om samen te werken. Ik heb de indruk dat alle handelaars hier zichzelf hebben heruitgevonden. Vandaar dat we met een aantal eigenaars en uitbaters de koppen bij elkaar hebben gestoken en dat we een tienpuntenprogramma hebben opgesteld die één voor één zullen worden ontrold. Punt één werd al gerealiseerd: een nieuwe website Https://shoppingindekernwilrijk.be, een ontwerp van Wim Verreyken en Tom Stoop, ook twee Wilrijkenaars. De grotere handelszaken hielden wat de boot af maar de andere handelaars uit het centrum zijn maar al te graag bereid om mee aan de kar te trekken.’
‘We zetten ook in op promotie via sociale media. We zitten in het oudste shopping centrum van de stad. Het bestaat al sinds 1971. Wij willen tonen dat het opnieuw leeft. Dat zie je ook; van de 40 panden staan er nog drie leeg. Binnenkort komen er immers nog een paar pop ups bij en wat er dan nog overblijft gaan we mooi aankleden zodat mensen niet voorbij een lege vitrine moeten lopen.’ Als afscheid vragen we Fiona om met haar moeder (Marie-Paule) en dochter (Liv) te poseren naast de kerstboom. ‘Vergeet niet te vermelden dat ook de kerstballen door iemand van Wilrijk zijn ontworpen: Ayla Rottenbiller’, roept ze nog na.
Edwin MARIËN