Bedrijven kunnen voortaan gebruik maken van grootste Belgische VR-lab bij AP


ANTWERPEN – AP Hogeschool Antwerpen opende vanmiddag feestelijk het grootste volwaardige Reality Lab van ons land. Vanaf nu kunnen bedrijven en andere belanghebbenden er gebruik van maken.

Ap Hogeschool kreeg twee jaar geleden hiervoor al 452 000 euro steun van het Vlaams Agentschap Innoveren om het onbenut potentieel van VR en AR verder te ontwikkelen en te delen met de bedrijfswereld. Silvia Van Aken, projectleider en onderzoeker van het Immersive Lab: ‘De techniek waarmee je een virtuele wereld creëert heeft een groot potentieel maar er is nog niet genoeg onderzoek en inhoud ontwikkeld. Dat gaan wij nu doen.’

We kregen vanmiddag twee staaltjes van wat mogelijk is met VR. Vooreerst  is er de fotogrammetrie  of de 3D full body scan. Fotogrammetrie is een methode die wordt gebruikt om 3D-modellen te maken. In plaats van actieve lichtbronnen te gebruiken, doet deze technologie beroep op foto’s om gegevens te verzamelen. In tegenstelling tot de dure machines die nodig zijn voor 3D-scannen, vereist fotogrammetrie alleen een camera naar keuze, een computer en gespecialiseerde software.

Wes Nijssen: ‘De techniek wordt vaak gebruikt in de filmwereld. Wij hebben hier 60 camera’s die tegelijkertijd een simpele foto nemen van een persoon vanuit verschillende gezichtshoeken. Dat aantal willen me nog opdrijven. In het Verenigde Koninkrijk gebruikt een bepaalde studio 150 camera’s en ook in Parijs is er een groter lab maar voor het overige moet je al buiten Europa gaan zoeken. De techniek kan ook worden aangewend wanneer je niet op locatie kan filmen. Het moet mogelijk zijn om dieren op deze manier te fotograferen maar dat hebben we nog niet geprobeerd. De methode kan perfect worden gebruikt voor visual effects. Dankzij deze methode verloopt alles veel sneller, maar ook kwalitatief veel beter. Tot nu toe hebben zich al een 25-tal bedrijven bij ons gemeld. En uiteraard doet het ook dienst voor onze studenten.’

Nadien woonden we  een hybride muzikale performance bij met motion capture animation. Motion capture is de techniek die men gebruikt om bewegingen van mensen te kopiëren naar realistische animaties. Ine Vanoeveren, docente hedendaagse muziek aan de conservatoria van Luik en van Antwerpen: ‘Ik noem mij een fluitiste in virtual reality. Hetgeen ik doe wordt, dankzij het pak dat ik draag en de bewegingen die ik maak geprojecteerd. Bedoeling is om virtual performances aan te bieden waarbij de kijkers thuis de dingen kunnen dirigeren.’

Wim Henderickx, hoofddocent aan het conservatorium: ‘Alles wat we te horen kregen was in real time. ‘Regisseur Kristof Timmerman, voorzitter en coördinator van MAXlab, de onderzoeksgroep omtrent de interactie tussen kunst en digitale technologie van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen: ‘Dit opent perspectieven naar de buitenwereld en ook naar het bedrijfsleven. Het principe gaan we zeker nog uitbouwen.’ Van Aken: ‘De techniek van 3D scanning is een innovatieve manier om de Metaverse tot leven te wekken. Facebook, Robiox, Epic Games, Microsoft en Disney: ze geloven allemaal in Metaverse. Dit is een digitaal universum waarin de echte en de virtuele wereld samensmelten.’

Edwin MARIËN



Related post