‘Archie’ rolt proefproject rond innovatieve gevellaadpalen uit in Mechelen
MECHELEN – Vanmiddag stelden Pia Indigne (vijfde van rechts op de foto), schepen van mobiliteit, en Bart Somers (midden op de foto – beiden Open Vld), minister van Binnenlands Bestuur, in Mechelen het project Archie voor. Voor de eerste keer werd gebruik gemaakt van een innovatieve geveldlaadpaal, die laden op wandelafstand in woonwijken een grote boost kan geven. Het eerste laadpunt bevindt zich in de Heembeemd, bij Piet Goovaerts (vierde van rechts op de foto) .
Indigne: ‘De Archie is een laadpaal voor rijhuizen, waarbij de laadpaal tegen de gevel wordt geplaatst. Vervolgens overbrugt het laadpunt het voetpad via de lucht en dus niet via een kabel over het voetpad. Zo blijft de doorgang op het voetpad vrij. Het uitzicht is gelijkaardig aan een regenwaterpijp. Het laadpunt wordt aangesloten op een afzonderlijke meterkast in de woning. De Archie is ontworpen om te delen met andere buren in de straat. Via een applicatie gebeuren de afrekening, de reservatie van een laadpaal en een afsprakenregeling.’
‘Dit is één van de vier locaties waar een laadpaal wordt geplaatst. Dat zal ook nog gebeuren in de Monseigneur Scheppersstraat en de Hoveniersstraat. Na de werken zal ook de gevellaadpaal in de Adegemstraat in gebruik genomen worden. De gevellaadpalen worden getest en bijgestuurd als dat nodig zou zijn. Wij geloven erin dat dit een antwoord kan bieden op vele vragen. Er zijn heel veel mensen die elektrisch willen rijden maar in mooie straten zoals deze wonen, waar er niet meteen een oprit ligt. Dan is de gevellaadpaal wel degelijk een heel mooie oplossing. Het mooie van dit project is dat iedereen er gebruik van kan maken. Dan gebeurt met een app.’
Somers: ‘Eén van de grote uitdagingen waar onze generatie – en zeker de generaties na ons – voorstaan is de klimaatverandering. We kunnen ons hoofd daarvoor niet in het zand steken. Het grijpt om zich heen. Ik heb gisteren nog eens gekeken naar een programma waarin de jaren ’90 werden uitgelegd aan tieners. Daar kwam de laatste Elfstedentocht in voor. Er is een hele generatie die dit nooit meegemaakt heeft en die dit ook niet meer zal meemaken. Dat is een concreet voorbeeld van klimaatverandering. Eén van de dingen die we moeten doen is het elektrificeren van ons wagenpark. Toen we daar twee-drie jaar geleden over spraken zegde iedereen dat we gek waren maar je ziet hoe snel het gaat. Vandaag is de helft van de wagens die verkocht worden elektrisch. Vandaag zijn die wagens nog veel te duur voor een normaal gezinsbudget maar bedrijfswagens zijn na een vijftal jaar ook versleten. Hierdoor krijg je een tweedehandsmarkt en ondertussen heb je steeds goedkopere modellen. Het gaat razendsnel en autoconstructeurs zetten daar ook op in.’
‘Vanaf 2029 mag er in Vlaanderen geen nieuwe wagen meer verkocht worden die nog rijdt op fossiele brandstof. Ik denk dat we dit sneller gaan kunnen realiseren. Maar dan heb je natuurlijk ook de gepaste laadinfrastructuur nodig. Al wat we nu doen is morgen al bijna achterhaald. Toch moeten we het doen want we moeten vooruit geraken. Ik herinner me nog de eerste laadpalen. Het duurde uren voor je wagen opgeladen was maar vandaag hebben we snellaadpalen waar dat lukt in tien-vijftien minuten. We hebben dus heel veel van die laadpalen nodig. In de schoot van de Vlaamse regering hebben we objectief laten berekenen hoeveel. Daaruit bleek dat we 99 000 laadpalen moeten hebben tegen 2030. Dat is één laadpaal voor 150 inwoners. Hoe meer laadpalen, hoe meer comfort je de mensen geeft.’
‘Als minister van binnenlands bestuur heb ik gezegd dat we de gemeenten zouden gaan gebruiken. Sinds we daarmee begonnen zijn hebben we in Mechelen ongelooflijk veel laadpalen geplaatst. Op dit moment zitten we aan 616 laadpalen. Tegen 2030 moeten we aan een 1 500 laadpalen komen. Dat gaan we halen. In een stad zijn weinig parkeerplaatsen en als je een laadpaal wil zetten aan een huis en de draad over het voetpad moet leggen zorgt dat voor gevaar. Een aantal slimme mensen uit Hasselt hadden dan het idee om dat langs boven te regelen. Ik ben ernaar gaan kijken en heb beslist dat we dit systeem moeten promoten. Dat is wat Mechelen nu doet.’
Edwin MARIËN
Foto Stad Mechelen