Antwerpse Jasmine Jaspers is het goudhaantje van de Sven De Ridder Company
ANTWERPEN – Morgen donderdag is er in theater Elckerlyc de première van de nieuwste Sven de Ridder Company productie, ‘Aangespoeld.’ Wat Arthur Vermeeren is voor Antwerp, is Jasmine Jaspers voor de SDRC, een goudhaantje. Jasmine is Fleur in het stuk en enkele dagen voor de première hadden we een babbel met haar.
Mogen we zeggen dat je een product bent uit de ‘stal’ Sven De Ridder en hoe was je parcours?
In feite moeten we terug gaan naar mijn optreden in de musical ‘Assepoester, het tamelijke ware verhaal’. Sven was hier naar komen kijken en had aan de regisseur gevraagd wie ik was. Toevallig moest ik wat later een Sinterklaasfilm gaan inspreken, een film die Sven regisseerde. Het klikte enorm in de studio. Ik was juist afgestudeerd in musical-theater en we spraken af dat – indien er een auditie – ik een kans zou krijgen. Een maand of twee later werd ik door Sven opgebeld dat er iemand ernstig ziek was bij het toenmalige EAT en of ik kans zag om mee te doen. Nadien deed ik nog mee in het allerlaatste stuk van het EAT (‘ Die van mij snurkt’).’
‘Sven blijft heel trouw aan mensen die hij goed vindt en hecht veel belang aan sfeer. Toen het EAT stopte kreeg ik een berichtje van Sven om ‘lid te worden van de club.’ Die clubw as de net opgerichte SDRC. Sven geloofde in mij en wilde mij er graag bij. Sven en Brik zijn nu geweldige vrienden van mij. Ze hebben veel met mij meegemaakt, ook op persoonlijk gebied en zijn een geweldige steun. Ze begeleiden me zowel persoonlijk als op het podium. Ik leer heel veel met hen. Het is voor mij bijna niet naar het werk gaan maar altijd thuiskomen.’
‘Het eerste stuk dat ik met hen deed was de eerste Kerstproductie, ‘Kerstmis den boom in’. Met Sven heb ik dan ook nog bij Dirk Van Vooren en zijn toen nog Theatertainment productiehuis, ‘Ene gast en twee bazen’ gespeeld. (Waar ondergetekende, met verschillende anderen nog repliceerde: ‘Oei Sven, let maar op dat ze geen toptransfer willen doen en je talent komen wegplukken.’).
*Je speelde ook in ensembles en musicals. Toch liever komedie?
‘Ik heb eerst theater gestudeerd (onder meer met Clara Cleymans en Jo Hens) en daarna ook nog extra musical in Tilburg. Hier noemde een docente mij een zingende actrice. Maar ik doe beiden graag. Het is wel totaal verschillend. Ook naar publiek toe. ‘Fiddler on the roof’ was mijn eerste grote musical. Het is een andere stiel, noem het een andere mindset. In de musical 14-18 kon ik ook een halfjaar mee doen. Ik vind het ook niet erg om in het ensemble te spelen. Hier wordt soms wat minachtend over gezegd, het is maar het ensemble maar het is in feite wel hard werk. Met dans en zang tezamen. Na ‘Mama Mia’ ben ik nog nooit zo moe geweest.’
‘Nu de nostalgie toer op. Je zag verleden week ‘Minerva veur Altijd’ van Jeroen Maes. Een herinnering?
‘Was een geweldig stuk. In 2017 had ik zelf een rol in ‘Via Minerva’, waar dit stuk een sequeel op is en er kwamen zekere kleine stukjes terug uit dat verhaal. Ik heb een heel leuke avond gehad. De muziek was trouwens ook goed uitgekozen. Ik ben zelf een trouwe Minerva- luisteraar. En ja op je volgende vraag die gaat komen: ik hou van die tijd, misschien ben ik te laat geboren. De stijl, de kleding van die tijd, ik heb zelf veel van die jurkjes thuis van die periode. Ik vind het ook geweldig me te verkleden voor het podium, inclusief andere vintage kapsels. De muziek van Minerva is top en het café aan het Sint Anneke een aanrader.’
‘Op toer door Vlaanderen: Sven is er ook fan van en de place to be is bij iedereen het CC Zwanenberg in Heist op den Berg. Ik hoorde dit al van vele artiesten. Onder meer Isabelle Beernaert en haar balletgroep kunnen er ook enorm van genieten.’
‘Je hebt gelijk, dit is ook mijn favoriete zaal. Het heeft met veel te maken. De loges zijn groot, hebben veel licht en zelfs douches. De opmaak van de zaal en het podium is super. Een toffe zaal met veel ruimte achter de coulissen, goede zetels. Je wordt goed gesoigneerd en er is voldoende parking.’
Je bent ook vlot in dialecten.
‘Ik kom in feite van overal en nergens. Ik ben geboren in Bonheiden en heb dan wat omwegen gemaakt via Hombeek, Zonhoven, Zemst, Eppegem ,Tilburg en Antwerpen. Hier in ‘Aangespoeld’ zit ik in het Limburgs dialect.’
Volgend jaar een passage bij het EWT theater van Frank De Kaey?
‘Hier ben ik reuze blij om. Frank dacht dat ik niet vrij zou zijn, maar die drie maanden pasten zeer goed in mijn schema en Sven zei ‘Zeker doen.’ In 20019 speelde ik er Stepping out samen met Frank en onder meer de prachtige topactrice Annik Pauwels. Nu speel ik van maart tot april ‘Achter de Schermen’ met Frank De Kaey, Anne Mie Gils en Kristoff Clerckx. Het is een stuk waar de cast veel gaat praten tegen het publiek. Het is een charmante kleine zaal met een andere techniek, je speelt hier zonder microfoontjes.
Kan je iets vertellen over je personage in ‘Aangespoeld’?
‘Ik speel Fleur Faes, een jong meisje met een Limburgs accent. Ze heeft een speciaal uiterlijk dat niets te maken heeft met haar karakter maar wel een uiting is van haar emoties. Wat doet zij op een luxe cruise? Wat is haar doel als ze aanspoelt? Dit kom je op het einde van het verhaal te weten.’
Wat mogen we nog verwachten?
‘Ik doe dit jaar geen kerstproductie met de SDRC maar voor volgend seizoen zit er al iets in de pipeline en Sven en Brik hebben al ideeën tot 2025.’
Tot slot, neem je nog verlof?
‘Ik ben net naar de Dordogne geweest. Misschien ga ik nog even naar Barcelona en Bali staat ook op de lijst.’
Vrijdag brengen we verslag uit over de première van ‘Aangespoeld’.
Gust CHARRIN
Foto: Benjamin DE MULDER