‘Antwerpse Haven dreigt stil te vallen door strenge quarantainemaatregelen’
BRUGGE – Het was vanmiddag de allerlaatste keer dat de jaarcijfers van de Havens van Antwerpen en Zeebrugge apart werden opgelijst. Ze werden al wel samen voorgesteld. Dat gebeurde in het Cruisegebouw in Zeebrugge. Vanaf vrijdag 22 april is de nieuwe, gefuseerde, Haven – Port of Antwerp Bruges – een feit. Annick De Ridder wordt voorzitter, Brugs burgemeester Dirk De Fauw ondervoorzitter, Jacques Vandermeiren (zie foto) CEO, Rob Smeets directeur operaties en Tom Hautekiet (nu CEO Port of Zeebrugge) commercieel directeur.
Zowel de cijfers van Antwerpen als Zeebrugge oogden goed. De Ridder: ‘2021 was een heel moeilijk jaar maar we boekten een mooi resultaat met 3,8 procent aangroei. Daarmee knopen wij aan bij de cijfers van 2019. We werken verder aan een duurzame haven, de groene poort voor de toekomst.’
Vandermeiren: ‘We realiseerden 240 miljoen ton cargo. Dat is het hoogste cijfer uit de geschiedenis waarbij we een nieuw overslagrecord behaalden. Het aantal containers daalde met 0,5 procent naar 138,4 miljoen ton. Dat is het gevolg van covid, de congestie en ploegetekorten. Gelukkig hebben we nog 200 000 ton kunnen omleiden naar Zeebrugge maar een groot deel verscheepte ook naar Le Havre.’
‘In de haven is elke schakel belangrijk. Wanneer er één schakel uitvalt, ligt heel de productie stil. Wij doen dan ook een oproep naar de beleidsmakers van dit land om te kijken of mensen die weliswaar besmet zijn geraakt maar niet ziek zijn, aan de slag mogen gaan. In een bepaald bedrijf zijn slechts 22 van de 38 kranen bemand door gebrek aan personeel, terwijl je helemaal alleen – hoog in een kraan – niemand kan besmetten.’
‘Tijdens de eerste golf moesten wij blijven werken. Wij werden aanzien als een essentiële sector. Er waren toen geen vaccinaties, alleen maar mondmaskers en om handgel diende gevochten te worden. Nu staan we veel verder: een grote meerderheid is gevaccineerd en de variant is milder. Ik spreek hier niet alleen namens de Haven maar ook de politie, de brandweer, de ziekenhuizen,…’
Het conventioneel stukgoed steeg met 73,6 procent naar 11,5 miljoen ton. Men kende de hoogste overslag van de voorbije tien jaar, vooral dankzij het staal. Het aantal voertuigen dat over zee werd vervoerd steeg met 13,9 procent tegenover 2020, maar daalde met vijftien procent in vergelijking met 2019.
Droge bulk (massagoederen) nam toe met vijftien procent dankzij een stijging in overslag en ook de meststoffen presteren goed. Vloeibare bulk steeg met 3,1 procent , waarbij er vooral een toename was van benzine en van chemicaliën (dit laatste met twaalf procent).
Voornaamste projecten voor de komende jaren zijn de vergroting van de capaciteit van de Europa Terminal, een werk van negen jaar, en de verbreding van de oudste sluis (de Royerssluis uit 1913) die wordt verbreed zodat er eind 2023 opnieuw vijf sluizen operationeel zijn. Dat er nu al intensief wordt samengewerkt tussen Antwerpen en Zeebrugge bewijst het feit dat er aan de kust acht tunnelelementen worden gebouwd voor de Scheldetunnels. Die zijn elk 160 meter lang, 42 meter breed en tien meter hoog.
Edwin MARIËN