Antwerpse expo ‘The Power of Eyes’ toont BV’s op porseleinen melkpakken
ANTWERPEN – De maatregelen tegen Covid-19 heeft de afgelopen twee jaar verstrekkende gevolgen gehad voor de Belgische sport-, cultuur- en evenementensector. Kunstenaar Bjornoart (45) schilderde om die reden enkele bekende Vlamingen, waaronder Bart Peeters, Niels Albert en Niels Destadsbader, als vermiste personen op porseleinen melkpakken. Bjornoart: ‘Het is algemeen geweten dat mensen die tijdens hun ontbijt naar het gezicht van een vermist persoon kijken beter opletten om de vermiste (opnieuw) te herkennen.’
Vanaf vrijdag 4 maart loopt de nieuwe expo van Belgisch kunstenaar Bjornoart in XPO Antwerp. Bjornoart, vooral bekend van het marmeren beeld van ‘Nello & Patrasche: a story of friendship’ dat voor de kathedraal in Antwerpen staat, toont zijn nieuwste werk: portretten van mensen uit de sport- en cultuursector op porseleinen melkpakken en doek. Onder hen ook Steven Goegebeur, Robin Vissenaekens, Piet den Boer, Jens Geerts, Christophe Stienlet, Erwin Rutten en Wim Ballieu.
Bjornoart: ‘Het leek me een krachtig signaal om gekende personen binnen de cultuur- en sportwereld op een niet alledaagse manier te gaan portretteren. In de zomer van 2021 heb ik voor de gemeente Tremelo nutsvoorzieningskasten beschilderd met enkele van hun meest bekende sporters. De reacties die ik daarop kreeg waren zo positief dat ik nu met porseleinen melkpakken aan de slag wou gaan. In maart is het exact twee jaar geleden dat de eerste coronamaatregelen werden genomen en de cultuur- en sportsector zware klappen kreeg. Elk leeg porseleinen melkpak met een bekend hoofd op staat symbool voor lege concertzalen, lege stadions, lege theaters, in de kou staan,… Met andere woorden: deze mensen zijn één van de velen die de voorbije jaren bijna letterlijk vermist werden.’
De ‘vermiste gezichten’ die op de porseleinen melkpakken van Bjornoart zullen pronken, zijn stuk voor stuk modellen waar de artiest zelf een persoonlijke band mee heeft. ‘De muzen van mijn collectie zijn in mijn ogen sterke persoonlijkheden die openstaan voor vernieuwing. Ze staan niet voor de perfectie, maar hebben wel een uitgesproken visie binnen hun vakgebied. Voor mij symboliseert elk van hen de kracht die nodig is om je steeds opnieuw uit te vinden in moeilijke tijden zoals Covid-19.’
Dat het voornamelijk mannen zijn die de melkpakken sieren, is geen toeval. ‘Het was een galerijhouder die elk jaar een expo houdt met als thema ‘sensueel’ die me erop wees dat schilders en kunstenaars voornamelijk vrouwelijkheid onder dit thema plaatsen. Aangezien mijn vorige collectie de puurheid van stillevens op groot formaat met groenten en fruit in de hoofdrol inhield, wou ik aantonen dat ook mannen in hun pure vorm sensualiteit kunnen belichamen. Dat de melkpakken van porselein zijn, verwijst naar de breekbaarheid van ieders persoon.’
Bjornoarts solo expo ‘The Power Of Eyes’ loopt van 4 tot en met maandag 28 maart in XPO Antwerp, Leeuwenstraat 6, met ontbijt op zondag (met reservatie) en weekendtastings. Openingsuren: van 11 tot 18 uur op vrijdag en zaterdag, van 13 tot 18 uur op zondag en maandag en van 14 tot 18 uur op woensdag en donderdag. (EM / Foto Brand Ambassador)