Antwerpse bedrijven doorbreken taboe rond borstkanker op Pink Monday
ANTWERPEN – Maandag is het zo ver. Dan maakt Pink Ribbon vzw van Blue Monday een Pink Monday. Meer dan 50 bedrijven over het ganse land zetten hun schouders onder het project en doorbreken op 16 januari het taboe rond borstkanker op de werkvloer. Zo geven ze niet alleen het signaal dat hun werknemers bij hen terechtkunnen op het moment van de diagnose, maar dat ze hen ook maximaal zullen ondersteunen bij hun terugkeer naar het werk. Die steun is cruciaal om het reïntegratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Zestien jaar geleden bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnal de term ‘Blue Monday’ om te verwijzen naar een dag die volgens hem de meest deprimerende dag van het jaar is. Een maandag waarop het merendeel van de bevolking zich treurig en neerslachtig voelt, omdat het vroeg donker wordt, de feestdagen achter ons liggen en er niet meteen nieuwe vakanties in het verschiet liggen .Pink Ribbon wil daar graag iets aan veranderen. Hun missie is dan ook om de meest sombere dag van het jaar om te dopen tot een dag van hoop, steun en sensibilisering over borstkanker.
Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Op dit moment strijden 100 000 Belgische vrouwen tegen borstkanker. Jaarlijks worden 10 500 nieuwe patiënten gediagnosticeerd. Dat staat gelijk aan 29 nieuwe diagnoses per dag. In België wordt één vrouw op negen getroffen door borstkanker. Ook mannen kunnen borstkanker krijgen: elk jaar zijn er in België ongeveer 100 mannen met de ziekte.
Zowel nationale bedrijven met filialen in Antwerpen zoals Carrefour, Torfs en Ava maken van Blue Monday een hoopvolle en leerrijke Pink Monday. Maar ook bedrijven uit de provincie Antwerpen doen mee zoals Mondelez, Eribel,… Komende maandag zullen deze bedrijven kleine en grote acties organiseren. Zo werden er Pink Lunchboxen besteld, kleuren anderen hun logo voor één dag roze en kunnen ze (proberen) ontsnappen uit een digitale Pink Monday Escape Room. Daarnaast worden er nog tal van kleine en grote acties opgezet, zowel fysiek als digitaal.
Iedereen kan rechtstreeks een bedrijf sponsoren dat deelneemt aan de actie. Je kan storten voor volgende firma’s uit de provincie Antwerpen: Eribel Rijkevorsel, You Engine Antwerpen, Hema, Mondelez International Herentals, Infrabel, Bestseller Whole Sale Belgium Antwerpen, AVA, Opera Ballet Vlaanderen Antwerpen, Louis Delhaize, Match & Smatch, Amate vzw, Hema België, Absolute Jobs Brasschaat, Carrefour Belgium, Torfs, VBO, Mondelez Mechelen/Herentals, CareFore One, Aurubis, Bestseller Whosale Antwerpen en You Engine.
Doe je een gift op https://donate.kbs-frb.be/actions/F-PinkRibbon dan steun je de gehele actie en dan krijg je een fiscaal attest.
Eén op drie kankerdiagnoses kan worden vermeden door er een gezondere en meer evenwichtige levensstijl. Door elke dag minstens 30 minuten te bewegen, overgewicht tegen te gaan en alcohol, tabak en drugs te vermijden, ben je al goed op weg. En wist je dat bij een vroegtijdige diagnose negen op tien 10 vrouwen na vijf jaar nog in leven zijn én het grootste deel definitief genezen is? Info: www.pink-ribbon.be. (EM)