Antwerps project ivm restauratie mijnenveger en lichtschip wint Erfgoedprijs

ANTWERPEN – Vanochtend werd in het Antwerpse provinciehuis de vierde Provinciale Erfgoedprijs uitgereikt. Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor erfgoed: ‘Hierin wordt volledig gefocust op ons rijke onroerend erfgoed, een schat van monumenten, landschappen en archeologische sites.’

De opvolger van het project rond de watermolen van Meerhout werd MPM (Maritiem Patromium / Patrimoine Maritime) uit Antwerpen. Een boek  van de dienst Archeologie en Monumentenzorg van de stad Antwerpen (‘Antwerpen. Een archeologische kijk op het ontstaan van de stade) en een project van de Kerkfabriek Sint-Hubertus uit Ramsel rond de herbestemming van de Strokapel werden laureaten en ontvingen elk 5 000 euro. Andere genomineerden waren het gemeentebestuur van Berlaar met het woonconcept  ‘Villa Vip’ en Genootschap Cantecroy uit Mortsel met het boek ‘Kasteel Cantecroy Mortsel, laatste getuige van een invloedrijk graafschap.’

Enkel de juryvoorzitter, Luk Lemmens, was aanwezig. De andere juryleden waren geveld door corona: Sabine Denissen van de Provincie, Mario Baeck van vzw Wintertuin Ursulinen in Sint-Katelijne-Waver en Rudy De Graef, erfgoedconsulent bij de Vlaamse Overheid. In het juryrapport werd het project van de winnaar omschreven als ‘een project rond het maritiem patrimonium met aandacht voor publiekswerking, mondelinge geschiedenis en digitalisering, maar tegelijk ook het papieren archief. De toekomstgerichte samenwerking met de hogere Zeevaartschool om de jongere generaties te bereiken, is bijzonder. Daarnaast steunt dit project op een sterke vrijwilligerswerking, die aangevuld werd met kennis van professionals.’ De winnaars kregen 10 000 euro.

Voorzitter Luc Hofkens (op de foto 3de rechts op de trap): ‘Met ons project hebben wij twee boten gered van de aftakeling. Enerzijds heb je  de M477 Oudenaarde, een mijnenveger uit 1958. Al zo’n 30 jaar waren vrijwilligers bezig met de restauratie.  Anderzijds heb je de West Hinder III, een lichtschip. Het markeerde jarenlang de zuidwestelijke vaarroute in het Kanaal voor de Noord-Europese zeehavens . Het lag stationair voor de kust van de Westhinderbank.  Er verbleven negen bemanningsleden aan boord. De bemanning stond in voor radiocommunicatie en hydrografische en meteorologische observatie.  De Westhinder III is het laatste bemande lichtschip voor deze vervangen werden door goedkopere lichtplatformen. Lichtschepen dienden als drijvende vuurtorens.’

‘MPM is vier jaar geleden ontstaan. Momenteel hebben we 40 vrijwilligers en geen euro subsidie. De twee boten werden allebei in België gebouwd. Het zijn de enige twee overgebleven boten van hun type. West-Hinder III kreeg een ligplaats in dok 1 op de Droogdokkensite.  We brengen op die manier ook een eerbetoon aan de rijke Antwerpse haven, die al in de zestiende eeuw de belangrijkste was in Europa. Met onze vrijwilligers hebben wij hier al een 40 000 uren aan besteed voor de restauratiewerken. Het werk is al goed gevorderd. De lichtmist komt nog aan de beurt en we zijn bezig met het bij elkaar brengen van het archief. Eind maart 2022 hopen we de gerestaureerde West Hinder voor te stellen aan het grote publiek. In april starten we ook een gidsenwerking op. We rekenen op wat meer jonge vrijwilligers. Om de Oudenaarde te restaureren bijvoorbeeld is er nog veel schilderwerk nodig.’ Meer info: www.mpmstichting.be

Edwin MARIËN

 

Related post