Mockup image of woman using and typing laptop computer with blank white desktop screen working at home.

Antwerpenaren gebruiken steeds meer internet voor diverse activiteiten

ANTWERPEN – Antwerpenaren hebben in 2020 veel meer gebruik gemaakt van digitale communicatiemiddelen en toepassingen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de ‘Antwerpse Monitor’.

De Antwerpse Monitor is een wekelijkse enquête die al sinds 2010 naar telkens een andere willekeurige en diverse groep van 500 inwoners wordt gestuurd, en die zowel online als op papier kan worden ingevuld. Daarnaast doet stad Antwerpen beroep op een online panel van vrijwilligers die vragen over haar dienstverlening en haar aanbod beantwoorden.  Claude Marinower (Open Vld), schepen voor communicatie en digitalisering: ‘We willen als stad écht weten wat onze inwoners denken en willen. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien hoe onze communicatiecampagnes ervaren worden en wat die opbrengen. De inzichten die we hiermee krijgen, stellen ons in staat de stedelijke budgetten zo goed mogelijk te besteden.’

Uit cijfers blijkt dat er in Antwerpen op zes jaar tijd een mooie stijging van het internetgebruik is bij alle opleidingsniveaus, en vooral bij hooggeschoolden. Vooral de smartphone heeft aan belang gewonnen met een stijging van 57 procent naar 84 procent  De stijging van het smartphonegebruik is het sterkst bij de 65-plussers: van 25 procent naar  67 procent Daarnaast is de computer thuis met zowat 80 procent over de jaren heen een belangrijk toestel om internet te gebruiken. Er waren stijgingen in alle leeftijdsgroepen bij  zomaar wat surfen, muziek en films downloaden en bekijken of beluisteren, online shoppen, sociale media gebruiken en nieuws lezen. Online bankieren is bij de groep van 65 tot 80 jaar in zes jaar tijd gestegen van 69 procent naar 84 procent.

Voor informatie over het vrijetijdsaanbod en projecten in de stad vormen Google, sociale media en de stedelijke website de top drie. Voor beslissingen van stads- en districtsbesturen worden vooral stedelijke websites en sociale media geraadpleegd. Voor algemeen nieuws, Antwerps nieuws, weetjes over de stad en districtsnieuws winnen de sociale media dan weer aan belang.  Meer dan 90 procent maakte al eens digitaal een afspraak bij een stadsloket en 80 procent heeft al digitaal documenten of attesten opgevraagd. Meer dan 95 procent is bereid om digitaal documenten op te vragen, een afspraak te maken, documenten en attesten te ontvangen en digitaal te betalen via de stedelijke website. Om zich digitaal te identificeren zijn de eID en itsme de bekendste en meest gebruikte methodes. Ook de bereidheid om zich digitaal te identificeren via een of meer methodes is groot (96 procent).

Youri Segers, chief digital officer van stad Antwerpen: ‘De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat iedereen plots veel meer digitaal is gaan werken, en ook als stad moesten we digitaal een versnelling hoger schakelen.’ Voor laagdrempelige cursussen en begeleiding bij het gebruik van een computer, smartphone of tablet kunnen inwoners terecht bij een van de twaalf webpunten in Antwerpen. Het project ‘Digitaal Inclusieve Wijk’ vormt hierop een mooie aanvulling en geeft mensen begeleiding in eigen buurt om hun digitale vaardigheden te vergroten. Het project loopt ondertussen in Antwerpen-Noord, Borgerhout, de Damwijk en Deurne-Noord alsook op het Kiel. Met het project ‘Digiburger’ ondersteunt de stad dan weer sociale organisaties om e-inclusie een plek te geven in hun werking.  Marinower: ‘Wie digitaal nog niet helemaal mee is, kan het met de juiste begeleiding worden. Daar maken we als stad werk van. En mensen op leeftijd bijvoorbeeld voor wie digitalisering niet meer haalbaar is, laten we zeker niet in de kou staan.’ (EM°/ Foto Pixabay)

 

Related post