• 05/12/2024

‘Antwerpen voert een lage emissiezone in maar vuile cruiseschepen laat men toe’

ANTWERPEN –  Vlaanderen en Brussel trekken meer dan een half miljoen cruisepassagiers aan op jaarbasis. Samen met de rederijen en bemanningsleden spenderen ze meer dan 25 miljoen euro per jaar in onze toeristische bestemmingen, al zijn er ook sterke nadelen verbonden aan deze vorm van toerisme. Dat blijkt uit een onderzoek van Toerisme Vlaanderen naar de impact van het cruisetoerisme in Vlaanderen en Brussel.

Zuhal Demir (N-VA, zie foto), Vlaams minister van Toerisme, wil de studie aangrijpen om onder meer met Antwerpen in dialoog te gaan over de toekomst van het cruisetoerisme. Toerisme Vlaanderen heeft voor het eerst de kenmerken en impact van zee- en riviercruisetoerisme onderzocht in Antwerpen, Brugge, Gent, Oostende en Brussel. Cruisetoerisme is een sterk groeiend segment binnen toerisme in Vlaanderen. In 2019 bezochten zo’n 520 000 passagiers Vlaanderen en Brussel, waarvan ruim driekwart met een zeecruiseschip. De haven van Zeebrugge nam zo’n 70 procent van alle cruisepassagiers voor haar rekening. Het aandeel cruisepassagiers op het totaal aantal bezoekers in Vlaanderen blijft vrij klein, al zijn er wel piekmomenten in de aankomsten. Zo blijkt een aanzienlijk deel van de riviercruiseschepen aan te meren in april. Bij de zeecruiseschepen zijn mei en september populaire maanden.

Demir wil het cruisetoerisme beperken. Ook in Antwerpen komen veel van dergelijke schepen aan maar Koen Kennis (N-VA), schepen voor toerisme en partijgenoot van Zuhal Demir voelt zich niet aangesproken. ‘Antwerpen is Venetië niet. Wij hebben vooral kleinere riviercruises en een 30-tal zeecruises. En we zien bovendien dat cruisetoeristen in onze stad ongeveer evenveel uitgeven als gewone toeristen, dus ze blijven meer welkom’, vertelde hij aan Radio 2.’

We namen zelf contact op met Zuhal Demir en daar  is men niet onder de indruk. Kabinetschef Andy Pieters: ‘Het klopt dat Antwerpen minder grote cruiseschepen ontvangt dan Brugge. Het cruisetoerisme zorgt voor belachelijk weinig inkomsten. Buitenlandse toeristen spenderen per jaar vijf miljard in Vlaanderen. Daarvan komt amper 25 miljoen uit het cruisetoerisme. Daarom grijpen wij  deze studie aan om samen de toekomst van het cruisetoerisme te herschrijven en het evenwicht terug te herstellen. Het debat moet gevoerd worden over het inperken van de impact, zowel voor de inwoners als voor ons leefmilieu.’

‘In Antwerpen zou men beter zwijgen. Men voert er een lage emissiezone in en voert een parkeerbeleid dat de auto weghoudt uit het centrum maar anderzijds laat men wel vervuilende schepen toe tot in het centrum van de stad. Een zeecruiseschip genereert  gemiddeld 50 ton CO2. Bij een riviercruiseschip is dat 1,1 ton CO2Hoe kan je zoiets aan elkaar rijmen? En bovendien is er geen draagvlak voor dergelijke schepen bij een groot deel van de Antwerpse bevolking.’

‘Op de vraag of men akkoord ging met de stelling dat cruiseschepen een (negatief) ecologische impact hebben op de stad Antwerpen antwoordde 60 procent van de Antwerpenaren dat dit inderdaad het geval was. Slechts vijftien procent vond dat dit niet het geval was. Aan de Antwerpenaren werd bovendien een vraag gesteld over het beeld van de Scheldekaaien. Zo’n 42 procent van hen ging niet akkoord met de stelling dat cruiseschepen het beeld van de Scheldekaaien verfraaien. Inwoners die buiten het toeristische centrum wonen gingen vaker niet akkoord (44 procent) dan inwoners binnen dat centrum (35 procent).’

Toerisme Vlaanderen wil de resultaten van het onderzoek in de komende weken toelichten aan de betrokken commissie van het Vlaams Parlement. De input van de volksvertegenwoordigers wil minister Demir meenemen naar het overleg over de toekomst van het cruisetoerisme in Vlaanderen met de betrokken steden en sector later dit jaar.

Edwin MARIËN

Foto Wouter VAN VOOREN

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten