Alleen Gent heeft procentueel meer deelwagens dan Mechelen, Antwerpen is vijfde


MECHELEN – Vandaag werden Leuven, Mechelen en Gent gevierd omdat ze de doelstelling van twee deelauto’s per 1 000 inwoners haalden. Deze doelstelling is deel van het Lokaal Energie- en Klimaat Pact (LEKP) van Bart Somers (Open Vld), Vlaams minister van Binnenlands Bestuur. Somers: ‘Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa. Door in te zetten op autodelen kunnen we jaarlijks meer dan 100 000 ton CO2 uitstoot vermijden. Dat is het equivalent van de CO2-opname van een klein bos met 5 000 volwassen bomen. Bovendien zorgt autodelen voor meer vrije publieke ruimte doordat een deelwagen gemiddeld vijf à acht privéwagens vervangt.’

Het LEKP is een initiatief van Bart Somers (tweede van links op de foto) dat vorig jaar werd gelanceerd. 293 lokale besturen ondertekenden dit pact. Binnen dit pact worden middelen voorzien voor lokale besturen om in te zetten op vier verschillende werven: vergroening, energiebesparende werven, koolstofvrije deelmobiliteit en de droogteproblematiek. Door het pact te ondertekenen engageren de lokale besturen zich concrete doelstellingen zoals één extra boom per inwoner en één vierkante meter ontharding per inwoner waar te maken tegen 2030. Deze doelstellingen werden naar aanleiding van de Europese klimaatdoelstellingen (Fit for 55) verder aangescherpt in LEKP 2.0. In totaal wordt 33,62 miljoen euro voorzien voor het LEKP in 2022 en minstens 23,75 miljoen euro en twintig miljoen euro voor respectievelijk 2023 en 2024.

Gent, met 3,52, Leuven met 2,06 en Mechelen met 2,34 deelauto’s per 1 000 inwoners behaalden als eerste de doelstelling van één van de vier werven: koolstofvrije deelmobiliteit, die het LEKP omvat. Somers: ‘Indien het aanbod van deelwagens blijft groeien aan het tempo van de voorbije jaren, bereiken we onze ambitie van 13 200 extra deelwagens in 2030 niet. Met de middelen van het LEKP geven we lokale besturen de noodzakelijke ondersteuning om een versnelling hoger te schakelen.’

Vicky Vanmarcke (Open Vld, in het midden op de foto), schepen voor mobiliteit in Mechelen: ‘Nog niet zo lang geleden kregen we de European Shared Mobility Award. En vandaag worden we alweer beloond met deze LEKP-award. Het is een mooie bekroning van ons harde en doorgedreven werk, en een stimulans om op de ingeslagen weg verder te gaan. Wij hebben innovatief eerst een ruim aanbod gecreëerd, waarop de vraag naar deelwagens en andere deelmobiliteit is gevolgd. Het aantal deelmodi, gaande van steps tot deelwagens is in enkele jaren meer dan verdubbeld. Vandaag telt onze deelmobiliteit zo’n 18 500 gebruikers, dat is een verdriedubbeling op één jaar tijd. Bovendien komen er, dankzij projecten zoals ‘delende buurten’, elke dag gebruikers bij. We blijven ook ambitieus en willen tegen 2030 1 000 deelwagens in Mechelen. Dit zou een reductie van het aantal privé-auto’s met twintig procent betekenen.’

In de top twintig van steden en gemeenten met het meest aantal deelwagens prijken zeven Antwerpse steden en gemeenten. Mechelen is dus tweede met 2,33 deelwagens, Antwerpen vijfde met 1,66, Mortsel zevende met 1,33, Edegem negende met 0,71, Lier vijftiende met 0,56, Schilde zeventiende met 0,55 en Kontich achttiende met 0,51.

Autodelen.net, mede – uitreiker van de awards en expertisecentrum gedeelde mobiliteit werkt al langer met lokale overheden. Zij zetten adviezen en doelstellingen om in concrete acties op het terrein. Jeffrey Matthijs: ‘Lokale overheden hebben de sleutel in handen om autodelen succesvol te implementeren. We zien dat de centrumsteden een voorbeeld zijn. maar de kleinere gemeenten zijn bezig aan een opmars. Zo staat Mortsel dichtbij het behalen van de doelstelling. Deelmobiliteit is de toekomst.’ (EM / Foto Autodelen.net)


Aanverwante berichten