Afsprakencentrale ZNA niet bereikbaar van nu woensdag tot 26 september
ANTWERPEN – Aanstaande vrijdag 23 september zet Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) de gegevens van 1,6 miljoen patiënten over naar een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD). Het EPD bundelt de gegevens van alle patiënten in één toepassing, in plaats van in vele kleine toepassingen. Dit leidt tot een grotere patiëntveiligheid, betere zorg en meer gemak voor de patiënt. Het gaat om de grootste operatie van dit type ooit in een Belgisch ziekenhuis.
Om alles vlot en patiëntveilig te laten verlopen, vermindert het ziekenhuis tijdelijk het aantal geplande opnames en operaties. In een EPD vinden zorgverleners een hoop informatie over de patiënt: identificatie-gegevens, aandoeningen, resultaten van onderzoeken, de gekregen zorg en behandelingen. Wouter De Ploey, CEO ZNA: ‘De invoering van een EPD is een gigantisch en complex project: het is alsof je een nieuw ziekenhuis bouwt, maar dan digitaal. Na anderhalf jaar intensief voorbereiden zijn we klaar om de gegevens van 1,6 miljoen patiënten over te zetten naar één digitaal dossier per patiënt. Tot nu toe waren die verdeeld over 72 verschillende toepassingen en soms ook papieren dossiers.’
Voor de patiënt wordt het makkelijker: de patiënt moet alles nog maar één keer vertellen en kan alle informatie op één plek terugvinden. Daarnaast nemen de zorgkwaliteit en patiëntveiligheid toe. Als allesomvattend pakket vervangt het nieuwe EPD verschillende toepassingen die niet op elkaar voortbouwden. Met het EPD kunnen alle zorgverleners waarmee de patiënt in contact komt voortbouwen op een eenmalige digitale registratie. Hierdoor zijn alle zorgverleners meteen mee met de voorgeschiedenis van hun patiënt.
Van ziekenhuizen die eerder een EPD hebben ingevoerd weet ZNA dat dit tijdens de overgangsperiode gevolgen heeft voor de patiënten. Daarom vraagt het ziekenhuis om begrip. Annick Wauters, algemeen directeur Kwaliteit & Innovatie: ‘Samen met onze netwerkpartner GZA Ziekenhuizen hebben we ongeveer 8 000 artsen en medewerkers opgeleid over het pakket. Daarnaast hebben we meer dan 600 ZNA-medewerkers klaargestoomd tot expertgebruiker en zijn er bij de overstap 400 specialisten van leverancier ChipSoft aanwezig om problemen op te lossen. We hebben ook goed opgelet toen we onze netwerkpartner GZA Ziekenhuizen in juni ondersteunden bij de overzetting van een miljoen patiëntendossiers.’
De overstap gebeurt met een zogenaamde big bang, waarbij het hele ziekenhuis tegelijk een nieuw pakket in gebruik neemt. Voor de patiëntveiligheid vermindert ZNA daarom de capaciteit tijdens de overgangsperiode. Die afbouw is eerder in september al gestart. Om dit op te vangen, springen andere ziekenhuizen in de regio bij.
Medisch directeur Katrien Bervoets: ‘De komende weken nemen we minder patiënten op voor niet-dringende behandelingen en ingrepen. In de periode na de overstap kunnen consultaties ook wat langer duren doordat onze mensen werken met een nieuw pakket. ‘
Van donderdag 22 september tot en met zondag 25 september zijn er geen geplande opnames of ingrepen bij ZNA. Als alles vlot verloopt, stijgt het zorgaanbod stapsgewijs in de weken erna. Zo hebben de medewerkers de kans om helemaal vertrouwd raken met het nieuwe pakket.
De spoeddiensten, afdelingen intensieve zorg en psychiatrie, materniteiten en dialyse blijven op volle kracht draaien. Dit zijn afdelingen met doorgaans dringende opnames die niet afgebouwd kunnen worden. Tijdens de overstap is de afsprakencentrale van ZNA niet bereikbaar van woensdag 21 september tot en met maandag 26 september. De medewerkers controleren dan of alle al geboekte afspraken correct zijn overgezet in het nieuwe systeem. Dinsdagochtend 27 september om 8 uur gaat de afsprakencentrale weer open. Tijdens de sluiting kunnen patiënten op www.zna.be vragen om vanaf dinsdag gebeld te worden voor een afspraak. (EM / Foto Dirk Kestens)