AED-toestel aan Cafe Den Blauwen Hoek Duffel, digibankproject in Lier is succes
DUFFEL – Fietsclub WTC Den Blauwe Hoek heeft een Automatische Externe Defibrillator (AED) gekocht.
In het kader van ‘Duffel Hartveilig’, een samenwerking tussen het lokaal bestuur Duffel en het Rode Kruis, besliste fietsclub WTC Den Blauwe Hoek om een AED-toestel aan te kopen. De hoofddoelstelling van het project ‘Duffel Hartveilig’ is om de angst om te reanimeren te verminderen zodat inwoners snel en efficiënt hulp kunnen bieden aan mensen in nood.
De fietsclub heeft haar thuisbasis in café Den Blauwen Hoek in de Wandelingstraat in Duffel, waar het toestel werd geplaatst. Het café is een bijzonder populaire eindbestemming voor menig fietstoerist. De voorziening van een AED draagt bij aan de uitbouw van een geografisch netwerk aan AED-toestellen in de gemeente Duffel. Voorzitter Steve Rosseel: ‘Wij zijn verheugd dat wij als fietsclub op deze manier een steentje kunnen bijdragen aan de actie ‘Duffel Hartveilig’. Bijzondere dank ook aan het lokaal bestuur Duffel en café Den Blauwen Hoek voor de financiële en praktische ondersteuning.’
In de samenleving van vandaag wordt het steeds moeilijker om nog mee te kunnen als je niet over de nodige digitale vaardigheden beschikt. Voor heel wat dienstverlening kan of moet je digitaal mee zijn om er beroep op te doen: een afspraak maken, een aanvraag doen, online je bankzaken doen, documenten beheren, … Maar ook voor allerlei andere zaken is het handig om digitaal op de hoogte te zijn: foto’s maken met je smartphone en ze veilig bewaren, in contact staan met vrienden en familie, online winkelen, een wandeling of fietstocht uitstippelen via knooppunten, …
Met het digibank-project, dat begin mei van start ging, wil stad Lier inwoners de kans bieden om hun digitale vaardigheden te versterken, door workshops en korte cursussen te organiseren, openbare computerruimtes te voorzien waar iedereen tijdens de openingsuren vrij gebruik kan maken van een computer en/of het internet, digipunten te organiseren waar je terecht kan met digitale vragen en een uitleendienst voor laptops uit te bouwen.
Annemie Goris (N-VA), schepen voor welzijn: ‘Sinds de start van het project hielpen onze digihelpers al 118 mensen verder met hun digitale vragen. De digihelpers zijn tijdens de zomermaanden te vinden in de digipunten, waar je terecht kan met je digitale vragen. Op maandag, donderdag en vrijdag kan je zonder afspraak langskomen in de digipunten in het stadskantoor en de bibliotheek: elke maandag tussen 14 en 16 uur aan het sociaal infopunt in het stadskantoor, elke donderdag tussen 15 en 17 uur in bib De Fé en elke vrijdag tussen 10 en 12 uur in bib De Fé.’ Op dinsdagvoormiddag is er een digipunt op afspraak in dienstencentrum De Waaier in Koningshooikt. Om een afspraak te maken neem je contact op met het dienstencentrum zelf via dienstencentra@lier.be of op tel. 03 481 61 05.
Goris: ‘Vanaf september start het digipunt in dienstencentrum Het Schoppeke opnieuw. Ook daar werken we op afspraak: dienstencentra@lier.be of 03 283 48 88. En ook de workshops en cursussen gaan dan opnieuw van start. Onder meer je bus- of treinreis plannen op de websites van De Lijn en NMBS en het installeren, beheren en verwijderen van apps op je smartphone staan dan op de planning. In de digiwijzer zit een overzicht. Deze verschijnt driemaandelijks en kan je digitaal terugvinden op https://lier.be/digiwijzer en op papier bij het stadskantoor, de bibliotheek, de dienstencentra en het cultuurcentrum. In het najaar willen we ook een mobiel digipunt uitwerken. De bedoeling van het mobiel digipunt is dat een digihelper met enkele laptops op pad gaat naar plekken in Lier waar mensen komen die digitaal kwetsbaar zijn: de antennepunten van de dienstencentra, buurthuizen, sociaal restaurant, …’
Wil je meer weten of digihelper worden? Neem dan contact op met projectcoördinator Tinne Persoons via digibank@lier.be of 03 491 67 79. Info: https://www.lier.be/digibank. (EM / Foto WTC Den Blauwen Hoek)