Actievoerders aan Centraal Station vragen aandacht voor meer en beter openbaar vervoer
ANTWERPEN – Vanochtend, vanaf 11 uur, verzamelden ongeveer 200 mensen op het Astridplein voor de ingang van het Centraal-Station in Antwerpen. Zij gaven gevolg aan de oproep van de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer.Deze werd gesteund door meerdere mobiliteits- en milieuactiegroepen, onder meer Groot-Ouders voor het Klimaat. Allen eisen ze aandacht voor een méér en beter openbaar vervoer en de stopzetting van besparingen die decennia lang deze sector in een wurggreep houden. Soortgelijke acties vonden simultaan ook plaats aan de stations van Brugge, Gent-Sint Pieters, Hasselt en Leuven.
Aanleiding was de tweede fase van het ‘basisbereikbaarheidsplan’ van De Lijn dat vandaag 6 januari van start ging. Het plan is volgens de actievoerders een slecht gecamoufleerde besparing met ernstige gevolgen voor de gebruikers. Over heel Vlaanderen verdwijnen er meer dan 3 200 bushaltes; zeventien procent van de bestaande haltes wordt opgenomen in een flexsysteem (het vroegere belbussysteem ) en routes worden aangepast en lopen vanaf nu vooral langs de hoofdassen. Zo zal er op veel kleinere plaatsen en wijken geen aanbod meer zijn. Het magere alternatief van het ‘flexsysteem’ beschikt niet over afdoende middelen om dit op te vangen. Er is dus geen garantie dat je bus je kan komen oppikken wanneer je deze telefonisch of via een QRCode hebt besteld.
Het overgrote gedeelte van gebruikers doet beroep op openbaar vervoer voor hun essentiële verplaatsingen naar school, werk, ziekenhuis. Door bovenstaande ingrepen, zullen heel wat burgers sociaal geïsoleerd geraken omdat er geen haltes meer in hun buurt zijn. Kinderen zullen langer onderweg zijn of niet meer (op tijd) op school geraken. De toename van overstappen zal tijdverlies en de kans op het missen van connecties enkel vergroten. Wie niet goed te been is, wordt hier nog erger door getroffen.
Bovendien blijft de toegankelijkheid van het openbaar vervoer een heikel probleem: roltrappen en liften die niet werken, hoge opstappen, lamentabele infrastructuur voor minder mobiele mensen. Onlangs werd De Lijn veroordeeld tot een boete wegens discriminatie nadat drie minder mobiele personen een proces aanspanden voor ongelijke behandeling. Men sprak toen van een klein percentage van drie procent zoals men nu ook minimaliseert dat slechts vijf procent gebruikers duidelijke hinder zullen ondervinden.
De voorgestelde combinatie van de verschillende bijkomende vervoersmodaliteiten (onder meer stadsfietsjes, deelsteps), die in de plannen worden voorzien, zijn niet voor alle reizigers geschikt. Men heeft geen rekening gehouden met de vergrijzing van de bevolking. Niet iedereen kan zich nog met een deelfiets of -step verplaatsen. Wie nu in minder bereikbare plaatsen woont, zal dus terug de auto kiezen met meer files en meer vervuiling als gevolg. Vlaanderen stelde zich een modal shift voor van 50/50, maar dat gaan we met dit beleid schromelijk missen. Subsidies voor de aankoop van (elektrische) wagens worden vlotjes beloofd, maar men schrapt wel drastisch in de subsidies voor het zo noodzakelijke openbaar vervoer. Vliegerplein hekelde dan weer de miljoenen subsidies voor privé-jets terwijl het openbaar vervoer stiefmoederlijk behandeld wordt. Het bekende Matheus-effect ten voete uit.
Iedere actievoerder, iedere vereniging had zo zijn verhaal en reden om vandaag aanwezig te zijn. Er is nood aan een duidelijk, sociaal- en ecologisch plan waarin ook reizigers en de hen vertegenwoordigende groeperingen, betrokken worden.
Niet enkel de reizigers hebben hier baat bij. Onder de mensen die hen vervoeren, is de ontevredenheid immens. Zij vrezen dat deze toestand zal leiden tot meer personeelsuitval terwijl het steeds moeilijker blijkt om nieuwe mensen aan te werven. ‘Zo belanden we in een neerwaardse spiraal, klinkt het. Om dit te onderstrepen waren ook afgevaardigden van het ABVV en het ACV aanwezig. Om klokslag 5 voor 12 klonk uit toeters en bellen een groots kabaal van ongenoegen waarvan iedereen hoopt dat de geproduceerde decibels tot in het Vlaamse Parlement en bij De Lijn te horen waren.
Danielle VERBUEKEN