Academie van Heist-op-den-Berg laureaat van wedstrijd Leraar Lokaal van OVSG

 Academie van Heist-op-den-Berg laureaat van wedstrijd Leraar Lokaal van OVSG

HEIST-OP-DEN-BERG – Morgen 5 oktober is het Dag van de Leerkracht. Daarom organiseerde OVSG (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten) een fotowedstrijd: #LeraarLokaal – Fier om leraar te zijn in stedelijk en gemeentelijk onderwijs’.

Leraars en teams konden een quote, foto of filmpje insturen en vertellen waarom ze graag lesgeven. De Heistse tekenacademie diende een leuke groepsfoto in met Akke Patat, de nieuwe reus van Heist-op-den-Berg. Eind augustus was Akke Patat nog een kleine en vroege patat bij zijn inschrijving in het geboorteregister.

Op 17 september schitterde de reusachtige patat in de reuzenstoet in de Bergstraat om 125 jaar Academie te vieren.

Als winnaar kreeg de Academie voor Beeldende en Toegepaste Kunsten van algemeen directeur van OVSG Walentina Cools een traktatie met een koffie-mobiel met barista en zoetigheden (zie foto). Dit gebeurde vanochtend aan de academie in de Oude Godstraat 8.

Vanaf 1 september kunnen stedelijke en gemeentelijke scholen werken met een nieuw globaal leerplan voor de hele (buitengewone) basisschool. Zoals blijkt uit de naam, draagt het de eigenheid van onderwijs in zich. Leren en kennis verwerven zijn belangrijk, diversiteit, zorgzaamheid en een brede blik op de wereld ook.

De huidige OVSG-leerplannen basisonderwijs dateren van 1998 en 2010 en volgen daarmee het ritme van de eindtermen basisonderwijs van de Vlaamse overheid.

De titel van het leerplan is niet alleen een mooie taalvondst, hij geeft een gezicht aan het gemeentelijk en stedelijk onderwijs. OVSG benadrukt daarmee het belang van de basisschool die midden in de samenleving staat en er deel van is. De lokale school is geen eiland, maar verweven met kinderopvang, sport, cultuur, wonen en werken, integratie en sociaal beleid.

Leer Lokaal verwijst ook naar een leerlokaal, een fysieke plek, een klas in een school. Zo geeft men aan dat leren niet vrijblijvend gebeurt. Kinderen krijgen ondersteuning van professionals die kwaliteitsvol en zorgzaam onderwijs verstrekken. De plek waar ze het best tot leren komen – ook al is dat soms digitaal – is de klas in de school.

Ten slotte is stedelijk en gemeentelijk onderwijs niet alleen lokaal verankerd, het staat ook open voor de wereld en is net zo goed ‘glokaal’.

Men vertrekt dicht bij de leerling en zijn omgeving. Die omgeving is divers en naarmate leerlingen groeien verbreedt hun blik. Ze groeien uit tot wereldburgers vanuit een actief-pluralistisch perspectief.

Leer Lokaal werd eind januari ingediend bij de onderwijsinspectie ter goedkeuring. Vanaf 1 september was het gebruiksklaar voor de scholen. In schooljaar 22-23 heeft de  pedagogische begeleiding het nieuwe leerplan samen met directies en beleidsteams van de scholen voorbereid.

Het doel was dat elke school een implementatieplan op maat heeft. Vanaf 1 september ondersteunt men schoolteams bij het implementerend inzetten van het nieuwe leerplan. Dit proces kwaliteitsvol doorlopen vraagt tijd. Men werkt hiervoor een ondersteunend vormingsaanbod uit en ondersteunt de scholen tot op de klasvloer.

Foto Maurits WOUTERS

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten