Academie Bornem verwelkomt deze week Erasmusstudenten uit vier landen
BORNEM – Deze week, van vandaag tot met vrijdag, verwelkomt Academie Bornem Erasmusstudenten uit Italië, Spanje, Letland en Finland. Samen met hun docenten krijgen zij hier een waar bad in polyfonie. De studenten overnachten in jeugdverblijfcentrum Het Laathof in Hingene. Het project heeft de naam ALCHEMIA, wat staat voor Alliance of Cultural Heritage Exchange for Musical Innovation and Acquisition.
Christine Wauters (links vooraan op de foto), directeur van de Academie: ‘Al 75 jaar lang proberen wij onze doelgroep te verbreden. Een viertal jaar geleden zei docent Pieter Stas (links op de tweede rij op de foto) mij dat hij een telefoontje had gekregen vanuit Italië met de vraag of wij wilden mee instappen in een Erasmus +-project. Het was een project met vijf landen, geleid door Finland waarbij elk land legt zijn eigen accenten legt.’
‘Wij zetten in op polyfonie, omdat het regionaal cultureel erfgoed is. De Schelde was in de vijftiende eeuw immers een echte culturele slagader. Langs de rivier, onder meer in Valenciennes en Doornik werden opleidingscentra gecreëerd. Koorknapen en koorzangers genoten er de beste opleidingen en kenden internationale faam. Wij gaan de leerlingen deze week laten improviseren. Pieter is trouwens een specialist in polyfonie.’
‘Drie jaar geleden hebben we een eerste aanvraag ingediend voor het project maar dat werd eerst niet goedgekeurd. We hebben de aanvraag dan wat verfijnd en toen werd ze wel aanvaard. Door corona hebben we echter heel veel moeten uitstellen, maar uitstel is geen afstel. Vorig jaar, begin mei, konden we naar Fiesole, in de buurt van Firenze, gaan met onze strijkers. Begin dit schooljaar zijn we begonnen met een kinderorkest voor strijkers. In december trokken we dan naar Letland, waar de nadruk lag op volksliederen. Elk land moest er twee kiezen die vervolgens door iedereen werden naar voorgebracht. Wij kozen voor Jan Mijne Man en Komt vrienden in den ronde. Nu ontvangen wij de buitenlandse delegaties bij ons.’
‘Na de stage in Bornem trekken onze leerlingen volgende maand nog naar het Spaanse Osasuna – waar traditionele en klassieke populaire Spaanse muziek aan bod komt – en begin mei naar Finland. Daar gaan we improviseren en componeren met leerlingen tussen de dertien en achttien jaar op basis van Finse volksliederen. De reizen worden ondernomen met steeds wisselende leerlingen die, eens ze terug zijn, de anderen kunnen besmetten met hun nieuwe inzichten, leerrijke ontmoetingen, en vooral met veel goesting om muziek te maken. Dat is trouwens de voorwaarde waaraan je moet voldoen om de subsidies te krijgen: je moet het aangeleerde verspreiden.’
‘Wij zijn wat blij dat we de buitenlandse studenten en onze eigen leerlingen kunnen onderdompelen in de wereld van de polyfonie. Het is een hele eer voor onze Academie op dit hoog niveau te mogen werken. Naast improvisatie, laten we de studenten ook kennismaken met het repertoire zelf. Het was echter niet evident om de nodige muziekstukken en dergelijke te vinden, aangezien het geen richting is die in het deeltijds kunstonderwijs onderricht wordt, maar eerder in conservatoria bestudeerd wordt. Onze lat ligt dus bijzonder hoog.’
Stas: ‘We hebben een stevig programma in elkaar gestoken waarmee we de studenten echt uitdagen. De afgelopen maanden volgden ze al online lessen rond het thema en tijdens deze week kan er uitvoerig met elkaar gemusiceerd worden. Heerlijk wordt dat. Naast een uniek toonmoment op woensdag om 19 uur in de schouwburg van Ter Dilft, maken we met de leerlingen ook uitstappen. Zo bezoeken we onder meer de Koninklijke bibliotheek in Brussel, waar waardevolle manuscripten met polyfone composities op perkament uit de vijftiende eeuw bewaard zijn. Natuurlijk verkennen we ook ons eigen erfgoed. Zo musiceren we onder meer in de Abdij van Bornem.’
Edwin MARIËN