92 procent van inboedel ZNA Stuivenberg verkocht, oproep naar private kinderdagverblijven
ANTWERPEN – De veiling van de inboedel van het Antwerpse ziekenhuis ZNA Stuivenberg is een succes: meer dan 92 procent van de loten heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Dat is veel meer dan Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) verhoopte.
Aanvankelijk wilde ZNA de volledige inboedel van het ziekenhuis schenken aan Oekraïne. De NGO die dat op zich wilde nemen, bleek echter niet opgewassen tegen die taak. Daarom koos ZNA ervoor om via een veiling zoveel mogelijk uitrusting een tweede leven te geven. Kwestie van zaken die nog perfect bruikbaar zijn niet meteen naar het containerpark te brengen. In totaal vonden 1 460 van de 1 582 loten een koper. De meeste kopers komen uit België. Het gaat om onder meer ziekenhuizen, woonzorgcentra, dierenartsen, privépraktijken van artsen en paramedici (zoals kinesisten) en allerlei soorten verenigingen.
CEO Eddy Aerts: ‘Dat meer dan 90 procent van de items een tweede leven krijgt, is goed nieuws voor het milieu en de portemonnee van veel mensen. Via de veiling hebben heel wat kopers goed materiaal voor een prikje op de kop kunnen tikken. Daarnaast moet maar een fractie naar het containerpark, waardoor de afvalberg beperkt blijft. 122 loten – minder dan acht procent – vond geen nieuwe eigenaar. Het gaat vooral om kantoormeubilair en toestellen die buiten de zorg moeilijk bruikbaar zijn, zoals bedpanspoelers.
De opbrengst van de veiling gebruikt ZNA om de kosten voor de bewaking, het poetsen en de buitendienststelling van ZNA Stuivenberg te dekken. Het laatste gaat bijvoorbeeld om het verwijderen van de stookinstallatie en de afkoppeling van medische gassen, filterinstallaties van het operatiekwartier en elektronische borden. ZNA Stuivenberg sloot op 18 september na 138 jaar definitief de deuren. De veiling van de inboedel liep van 9 tot en met 26 oktober. Na de herfstvakantie kunnen de kopers hun aankopen na afspraak komen ophalen.
Stad Antwerpen lanceert een nieuwe oproep naar private kinderdagverblijven voor het installeren van lokale contactpunten: fysieke loketten waar ouders terecht kunnen voor hulp bij de zoektocht naar een opvangplek voor hun kind. Momenteel zijn er tien van die contactpunten operationeel, vijf in private kinderdagverblijven en vijf in stedelijke kinderopvanglocaties. De samenwerking met de huidige private partners loopt echter af eind dit jaar, en gezien de positieve evaluatie wil de stad het project wel blijven verderzetten. Daarom gaat ze via de oproep opnieuw op zoek naar vijf private locaties om daar een contactpunt te voorzien.
Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen van kinderopvang: ‘Door een fysiek punt te voorzien in bestaande kinderdagverblijven geraken ouders op voorhand al vertrouwd met de werking van de kinderopvang, krijgen ze meer info en zien ze de voordelen in. We zorgen ervoor dat de nieuwe contactpunten vanaf januari 2024 élke werkdag open zijn.’ Naast het informeren van ouders en het helpen bij hun aanvraag, is er via zo’n contactpunt een nauwe samenwerking met partners zoals Huizen van het Kind. Een van de bijkomende doelen is ook om de digitale zelfredzaamheid van de ouder te verhogen. De kinderopvang werkt namelijk maximaal digitaal: online inkomenstarief aanvragen, digitale heen-en-weerschriftjes gebruiken,… Erica Caluwaerts, schepen voor digitalisering: ‘Om nog meer ouders te bereiken, investeren we vanuit het budget ‘Digitale Inclusie’ extra financiële middelen om de doelstelling ‘iedereen digitaal’ te behalen.’
Kandidaten moeten aan enkele voorwaarden voldoen, zoals ligging in een bepaalde regio, minimaal 25 kindplaatsen, werken met inkomensgerelateerde prijs,.. De stad beoordeelt alle kandidaturen op basis van een transparant schema. Het project heeft een looptijd van twee jaar, bij een positieve evaluatie kan het project twee keer met twee jaar worden verlengd. Kandidaten kunnen tot en met zondag 19 november een aanvraag indienen via regie.kinderopvang@antwerpen.be met vermelding ‘Oproep lokaal contactpunt.’ (EM / Foto ZNA)