60% van de Blue bike-ritten in Noord-Antwerpen worden afgelegd in Ekeren
ANTWERPEN – Een jaar geleden lanceerde fietsdeelsysteem Blue-bike, met ondersteuning van Slim naar Antwerpen, fietsen met een ‘slim slot’. Ondanks het vele thuiswerk werden de fietsen veelvuldig gebruikt door pendelaars die van de trein overstappen op de fiets.
Vorig jaar werden nieuwe Blue-bikelocaties geopend aan de stations Antwerpen-Luchtbal en Antwerpen-Noorderdokken. Het station van Ekeren kreeg twee ontleenpunten, één aan elk uiteinde van het lange perron. Deze uitbreiding van de blauwe deelfietsen kaderde in de projectoproep 2019 van Slim naar Antwerpen. Slim naar Antwerpen komt sinds april vorig jaar tot uiterlijk dinsdag 15 november tegemoet in de ritprijs met een slimme Blue-bike op de locaties vanuit het noorden van Antwerpen en ook de Vlaamse overheid legt één euro per rit bij. Hierdoor zakt het tarief van 3,50 euro naar 1,50 euro. Vorig jaar bedroeg het nog respectievelijk 3,15 en 1,15 euro.
In Noord-Antwerpen werden fietsen met een slim, elektronisch slot geplaatst dat je kan openen met de app van Blue-bike of met een lidkaart. Gebruikers hebben dus geen fietssleutel uit een sleutelautomaat nodig. Dankzij deze technologie kan Blue-bike sneller nieuwe locaties openen of extra fietsen inzetten. Intussen werden de fietsen met slim slot ook al aan station Antwerpen-Zuid geplaatst. Andere Blue Bike-stations liggen aan de treinstations Antwerpen-Centraal en Berchem.
Uit de cijfers blijkt dat de gebruikers op de nieuwe locaties vooral uit Antwerpen en gemeenten uit de ruime omtrek zoals Kalmthout en Essen komen. Bijna de helft van de ritten werd afgelegd door Antwerpenaren. Toch ziet Blue-bike er ook een stijging van gebruikers uit steden als Gent, Mechelen en Brussel. Vooral de fietsen in Ekeren waren het voorbije jaar erg populair.
Het aantal ritten op de overige twee locaties is dankzij het mooie weer van de laatste weken ook flink toegenomen. Maart telde bijna dubbel zoveel ritten als januari. Er wordt verwacht dat dit zich doortrekt de komende maanden. Ondanks het verplichte thuiswerk werd er in de afgelopen twaalf maanden het meest gefietst op weekdagen. De nabijheid van de haven van Antwerpen speelt hier wellicht een grote rol. Steeds meer pendelaars ontdekken de deelfiets om het laatste stuk van hun verplaatsing naar het werk te overbruggen. Ongeveer 60 procent van de ritten op de nieuwe locaties werd afgelegd in Ekeren, wellicht om zo het noorden van de haven te bereiken.
Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Om Antwerpen bereikbaar te houden, werken we aan een modal shift richting openbaar vervoer en (deel)mobiliteit. Dat pendelaars trein en Blue-bike combineren om naar hun werk te gaan, is iets wat we als stad aanmoedigen.’ Om de fietsen in Antwerpen te gebruiken moet je lid zijn van Blue-bike, of via een externe partner -zoals de KBC-app- een ticket aankopen. Lid worden kost twaalf euro per jaar en kan via https://www.blue-bike.be/nl of in een van de deelnemende fietspunten. Met de projectoproepen wil Slim naar Antwerpen aanbieders een duwtje in de rug geven om mobiliteitsoplossingen in de stad uit te rollen of te verbeteren. De geselecteerde projecten krijgen inhoudelijke, communicatieve en financiële ondersteuning. Meer informatie: www.slimnaarantwerpen.be/mobiliteitsaanbieders. (EM, archieffoto opening station Ekeren)