58 Snellaadpunten voor districten Antwerpen, Berchem, Wilrijk en Hoboken
ANTWERPEN – Antwerpen krijgt zeven snellaadpleinen langs grote verbindingswegen, verspreid over vier districten. Op deze locaties kunnen gebruikers hun elektrische wagen binnen twintig à 30 minuten opladen. Het college keurde in februari dit jaar al twee locaties goed, bijkomend werden er vandaag nog vijf goedgekeurd. De snellaadpleinen, waar plaats zal zijn voor 29 snellaadpalen, goed voor 58 nieuwe oplaadpunten, zullen ten vroegste eind dit jaar operationeel zijn.
Elektrische voertuigen worden steeds populairder. Stad Antwerpen heeft daarom sinds september 2021 een concessieovereenkomst met TotalEnergies voor de uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur. De stad zet daarbij in op drie laadsnelheden. De traagladers ziet de stad enkel op privaat domein: bij mensen thuis en bij bedrijven. Op strategische plaatsen in de stad worden gewone laadpalen voorzien, volgens het ‘Paal volgt wagen’- en ‘Paal volgt paal’-principe. Die zijn vooral gericht op bewoners zonder eigen laadmogelijkheid en mensen die voor een korte periode in de stad verblijven. Hier kan men op een beperkt aantal uren de wagen goed bijtanken. Ten derde zijn er de snelladers. Aan een dergelijke paal kan een elektrisch voertuig (afhankelijk van het type) binnen de twintig à 30 minuten een aanzienlijke hoeveelheid kWh en dus rijbereik bijladen om verder te kunnen rijden. Dit evenaart het gebruiksgemak van een klassiek tankstation.
Als aanvulling op de gewone laadpalen zal de stad langs de grote verbindingswegen ook dergelijke snelladers plaatsen. Zo kunnen de gebruikers elektriciteit bijtanken zonder extra verkeer in de woonwijken te creëren. Antwerpen kiest er daarbij voor om ‘snellaadpleinen’ met meerdere palen op één locatie in te richten, zodat er voor de gebruiker meer zekerheid is. Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Elektrisch rijden zit in de lift, maar publieke ruimte is een schaars goed, en daar springen we zorgvuldig mee om. Daarom kiezen we voor snellaadpleinen; de juiste infrastructuur op de juiste plaats.’
Er werd hierbij gekozen voor een logisch netwerk van locaties verspreid over de districten:
District Antwerpen: P+R Olympiade: tien snellaadpunten, parking Noorderlaan ter hoogte van nr. 104 (aan Carrefour): acht snellaadpunten, parking aan het einde van de Plantin en Moretuslei (Vlijtstraat): acht snellaadpunten (al goedgekeurd in februari).
District Berchem: Filip Williotstraat ter hoogte van nummer 7-9 (aan BluePoint): acht snellaadpunten, parking aan de Uitbreidingsstraat 180 (aan Partena): acht snellaadpunten (al goedgekeurd in februari)
District Wilrijk: Parking aan het kruispunt tussen de Krijgsbaan en Prins Boudewijnlaan: tien snellaadpunten
District Hoboken: P+R Schoonselhof: zes snellaadpunten.
In Antwerpen zijn er momenteel al 1 027 gewone laadpunten, waarvan 599 op het openbaar domein, 298 in (buurt)parkings en 130 in de nieuwe park-and-ridegebouwen. Daarnaast zijn er twintig snellaadpunten op het openbaar domein. Gebruikers vinden het overzicht van alle laadpalen op https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/auto-taxi/opladen-van-elektrische-autos
Snellaadpunten worden door de stad strategisch ingepland en kunnen niet door burgers aangevraagd worden. De gewone laadpalen voor het openbaar domein worden wel op aanvraag geplaatst, en na goedkeuring. Meer info en de voorwaarden zijn te vinden op https://www.antwerpen.be/info/57431acfaea8a784ee8b4683/aanvraag-publieke-laadpaal. (EM / Simulatie Total Energies)