55 chauffeurs zaten dronken achter het stuur tijdens voorbije WODCA-controle, elf namen drugs
BORSBEEK – Afgelopen weekend namen zowat alle politiezones van de provincie Antwerpen en de federale politie deel aan een provinciale WODCA-actie. In de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 maart controleerden politieagenten tussen 22 uur en 6 uur in de hele provincie Antwerpen op alcohol en drugs achter het stuur en op overdreven snelheid. Ook medewerkers van de dienst VLABEL (Controle van de Vlaamse Belastingdienst)waren mee op pad om verschillende inspectietaken in verband met wegverkeer uit te voeren.
Tijdens de actie bezocht gouverneur Cathy Berx (links op de foto) een controlepost van de Politiezone Minos in Borsbeek in het gezelschap Dis Van Berckelaer (Iedereen Borsbeek), burgemeester van Borsbeek, en Annebelle Smets, commissaris bij PZ MINOS. Aansluitend ging de gouverneur langs bij een controlepost van de Politiezone ZARA in Ranst, in het gezelschap van Johan De Ryck (N-VA), burgemeester van Ranst en Karl Vercammen, commissaris bij PZ ZARA.
783 bestuurders werden op snelheid gecontroleerd. Daarvan reden er 41 te snel (5,2 procent, 6,1 procent in maart 2023). 4 550 bestuurders werden aan een alcoholcontrole onderworpen, waarvan 55 bestuurders een positieve ademtest aflegden (1,2 procent, 2,1 procent in maart 2023). Van de 55 bestuurders die meer dan de toegelaten 0,5 promille alcohol in het bloed hadden, hadden 21 bestuurders zelfs meer dan 0,8 promille in het bloed (38 procent, 59 procent in maart 2023). Bij 26 chauffeurs werd een speekseltest afgenomen. Elf chauffeurs testten positief op de speekseltest (42 procent, 53 procent in maart 2023) en werden aan een speekselanalyse onderworpen. 25 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken. (23 in maart 2023)
Cathy Berx: ‘2023 was een jaar dat op vlak van weekendnachtelijke ongevallen slecht startte én ook eindigde, met een dodelijk slachtoffer tijdens de nieuwjaarsnacht van 1 januari alsook op de voorlaatste ochtend van het jaar, op 30 december 2023. In totaal betreurden we vorig jaar vijf dodelijke slachtoffers, tegenover zes in het jaar 2022. Dat is een dodelijk slachtoffer minder dan het voorbije jaar. In 2019 en 2020 verloren zeven personen het leven in het nachtelijke weekendverkeer. In het uitzonderlijke coronajaar 2021 betreurden we drie dodelijke slachtoffers. Vijf verkeersdoden blijven andermaal een te zware balans om positief te zijn.’
‘In 2023 nam het aantal zwaargewonden tijdens de weekendnachten met zo’n tien procent toe, van 59 zwaargewonde slachtoffers in 2022 naar 66 in 2023. Achter deze cijfers gaan mensen schuil die na hun ongeval maanden, soms jaren moeten revalideren. De stijging van het aantal zwaargewonden tijdens de weekendnachten is dan ook zonder meer verontrustend. Kortom, onze wegen werden andermaal niet veiliger tijdens de weekendnachten van het afgelopen jaar. Het aantal ongevallen bleef nagenoeg gelijk. Het aantal personen dat een glas of vele glazen te veel op had, nam wel zeer lichtjes af. 2.6 procent van de gecontroleerde bestuurders blies positief, ten opzichte van 3.1 procent in 2022.’
‘Enkele recente en zeer zware ongevallen met dodelijke slachtoffers bewijzen andermaal dat alcohol en rijden nooit samengaan. Dat er afgelopen weekend ‘maar’ 1,2 procent van de gecontroleerde chauffeurs positief blies tijdens de provinciale WODCA-actie, betekent hopelijk dat er eindelijk een dalende trend is. Al kunnen we pas echt tevreden zijn wanneer geen enkele chauffeur positief blaast.’
‘Ook het aantal bestuurders dat te snel rijdt, blijft zorgwekkend. Van de bestuurders die in 2023 tijdens een weekendnachtelijke WODCA-actie gecontroleerd werden op overdreven snelheid, beging maar liefst 8.9 procent een overtreding. In 2022 was dat nog 6.8 procent. Wel voerden de politiediensten in 2023 aanzienlijk meer snelheidscontroles uit dan het jaar voordien (plus acht procent). (EM / Foto’s Provincie Antwerpen)