40-jarig ZOERSELmagazine kreeg een opknapbeurt
ZOERSEL – Vanaf vandaag vinden Zoerselaars een volledig vernieuwd ZOERSELmagazine in hun bus. Het Zoerselse gemeenteblad blaast dit jaar immers 40 kaarsjes uit en dat laat de gemeente niet ongemerkt voorbij gaan. Het jubileum werd gevierd met een heuse metamorfose. Het resultaat: een frisse vormgeving, knappe foto’s en meer verhalen van de Zoerselaars zelf.
Burgemeester Liesbeth Verstreken (N-VA, links op de foto): ‘De nieuwe vormgeving komt er naar aanleiding van twee magazinejubilea. Maar liefst 40 jaar geleden, in 1983, bracht de gemeente haar allereerste Zoerselse informatiekrant uit: de Grootste Gemene Deler of kortweg ‘GGD’. Daarnaast viert de huidige versie van het gemeenteblad, het ZOERSELmagazine, dit jaar haar vijftiende verjaardag. Een ideale gelegenheid voor een metamorfose.’
Katrien Schryvers (CD&V, rechts op de foto), schepen van communicatie, die het traject van heel nabij volgde: ‘Samen met ontwerpbureau Stapel Magazinemakers ontwikkelden onze diensten communicatie en grafische vormgeving een frisse nieuwe lay-out. Maar ook aan de inhoud hebben we flink gesleuteld. Daarbij hielden we rekening met de resultaten van het lezersonderzoek, georganiseerd via ons inwonerspanel. Daaruit bleek dat onze inwoners op zoek zijn naar een mooi evenwicht tussen beleidsnieuws en wat er leeft en te doen is in onze gemeente. Daarom zal er, naast informatieve artikels, nog meer ruimte zijn voor verhalen van inwoners en verenigingen. Bovendien blijft ook de agenda met Zoerselse activiteiten een belangrijk deel van het magazine.’
Verstreken: ‘Bij leuke of aangrijpende Zoerselse verhalen horen uiteraard ook knappe beelden. Omdat een beeld vaak meer dan 1 000 woorden zegt, werken we samen met een professionele fotograaf, zodat we doorheen ons blad met mooie, kwalitatieve beelden van locaties én mensen uit onze gemeente kunnen werken. In het blad zullen vanaf nu dus ook meer inwoners aan bod komen, zodat het niet alleen het magazine van gemeente & OCMW Zoersel is, maar dat van alle Zoerselaars. Fijn toch om jezelf, je buurman of -vrouw, je vrienden of familieleden voorbij te zien komen en hun verhaal te kunnen lezen? Meer betrokkenheid, herkenbaarheid en menselijkheid … da’s het doel.’
Schryvers: ‘Ons gemeenteblad was altijd al een belangrijke pijler in onze communicatie naar Zoerselaars toe. En dat blijft het ook in de toekomst. In een wereld waar de digitale kanalen en online platforms een prominente rol hebben ingenomen, blijven we inzetten op een diversiteit van communicatiekanalen. Het ZOERSELmagazine – op papier – is en blijft daarbij een effectieve manier om iedereen, zowel jong als oud, te bereiken. Bovendien wordt het, naast een goede bron van informatie, nu ook een krachtig middel om nog meer een Zoersels gemeenschapsgevoel te creëren.’
De Zoerselse magazinemetamorfose is niet aan haar proefstuk toe. Het vertrouwde ‘gemeenteboekje’ legde al een hele weg af. In juni 1983 rolde de allereerste Grootste Gemene Deler van de persen: in zwart-wit en met een tekening van de Sint-Elisabethkerk van Zoersel, de schoolmeesterswoning in Sint-Antonius en het oud gemeentehuis in Halle op de voorkant.
In mei 1989 werd een eerste aanpassing doorgevoerd: Zoerselaars kregen vanaf dan een paarse versie van de Zoerselse informatiekrant in de bus, met een andere tekening op de cover. In 2002 vonden de eerste kleurenfoto’s hier en daar hun weg naar de Zoerselse krant, en naar aanleiding van het twintigjarig jubileum, in juni 2003, bracht de gemeente een speciaal feestnummer uit, mét een bijna volledig gekleurde binnenkant. In februari 2009 werd de ‘GGD’ het ‘ZOERSELmagazine’ met een volledig nieuwe huisstijl en de intrede van het gekleurde Zoersellogo. In het nummer dat vanaf vandaag in de bussen valt prijkt de Zoerselse brandweerman Dean Stylemans op de cover. (EM / Foto Gemeente Zoersel)