Port of Antwerp-Bruges zoekt 60 collega’s in nautische en technische functies
ANTWERPEN – Vandaag, van 10 tot 17 uur, organiseert Port of Antwerp-Bruges voor de eerste keer een ‘Jobmarkt Operaties’ gericht op nautische en technische beroepen. Geïnteresseerden duiken in de operationele werking van Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en gaan in gesprek met collega’s van verschillende operationele afdelingen.
Havenbedrijf Antwerpen-Brugge zoekt meer dan 60 nieuwe collega’s voor nautische en technische functies om de operationele werking van de haven te ondersteunen. Om die nieuwe sleepbootkapiteins, VTS-operatoren, techniekers en scheepswerktuigkundigen te vinden, zet men de deuren van het Nautisch Operationeel Centrum, het operationele zenuwcentrum van havenplatform Antwerpen, open.
Er werden heel wat activiteiten voor de bezoekers voorzien: een boottocht door de haven achter de sluizen, een bezoek aan de haven in virtual reality (met VR-bril), een wandeling door de werkplaats waar men aan unieke onderdelen van bijvoorbeeld sluisdeuren kan sleutelen, een (eerste) ervaring als kapitein aan het roer van een sleepbootsimulator en rondleidingen op een sleepboot.
Annick De Ridder (N-VA), havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: ‘Onze haven is de economische motor van Vlaanderen. We zoeken mensen die die motor nog beter en gezwinder doen draaien. Tal van dynamische én uitdagende jobs wachten op straffe mannen en vrouwen.’
Rob Smeets, Chief Operations Officer Port of Antwerp-Bruges: ‘De Operaties collega’s van Havenbedrijf Antwerpen-Brugge zetten zich dagelijks in voor een vlotte en veilige scheepvaart en het onderhoud van essentiële haveninfrastructuur. We innoveren om de haven efficiënter, bereikbaarder, beter en duurzamer te maken. Hiervoor zoeken we nieuwe collega’s in diverse nautische en technische functies. Tijdens onze eerste Jobmarkt Operaties bieden we dan ook een unieke kijk op onze operationele werking.’
VTS-operatoren worden opgeleid volgens de standaarden van de International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA).
Toon Van Den Bogerd, VTS-hoofdverkeersleider van het platform Antwerpen: ‘Het team van het VTS staat in voor de scheepvaartbegeleiding in het havengebied achter de sluizen.’
Peter Degroote, nautical operations & fleet manager van Port of Antwerp-Bruges: ‘De grote uitdaging van alle ketenpartners is het vinden van nieuwe medewerkers. Om de trafiek van de toekomst te kunnen blijven behandelen, moeten we voldoende mensen met competenties aanwerven en zelf gericht opleiden.’
Van Den Bogerd: ‘Geen enkele nieuwkomer op de arbeidsmarkt heeft een opleiding scheepvaartbegeleiding. Je kunt dit alleen leren bij een partij die in VTS actief is, zoals Rijkwaterstaat, Schelderadarketen of wij zelf. Wij werven mensen aan op basis van competenties, dat kan in het beste geval al een nautische rugzak zijn.’
‘Daarna krijgen ze een opleiding tot VTS-operator van negen maanden volgens de gedetailleerde voorschriften van het internationaal kader voor scheepvaartbegeleiding.
Herbert Van Hees, manager van de bruggen en sluizen in het platform van Port of Antwerp-Bruges: ‘Er zijn steeds minder mensen met nautische kennis en ervaring beschikbaar. Maar wij bieden veel mogelijkheden voor opleiding en doorstroming.’
‘Dat is onder meer één van de belangrijke redenen waarom kandidaten voor een job bij het Havenbedrijf kiezen.’ (EM / Foto Port of Antwerp – Bruges)