• 19/06/2024

32 scholen uit vijftien gemeenten nemen deel aan de Energy Challenges

MECHELEN – 32 scholen uit tien gemeenten uit de regio’s Rivierenland en Kempen, gaan volop de Energy Challenges van het Europees project 2IMPREZS 4.0 aan om wel tot 30 procent energiebesparing op jaarbasis te realiseren. De challenge werd vanmiddag gelanceerd in Basisschool De Vlindertuin in Mechelen in aanwezigheid van Vlaams Minister Bart Somers (Open Vld). Alles staat in het teken van de aftrap van #iktrekhetmijaan, de campagneweek van de Vlaamse Overheid, die in het verlengde van Dikke TruienDag meer bewustwording en acties voor het klimaat in beeld wil brengen.

Ivan Van Elst, projectmanager van 2IMPREZS 4.0 voor streekintercommunale IGEMO: ‘Dit is een Europees scholenproject in de Noordzeeregio (Vlaanderen, Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk). Probleem is dat 25 procent van het schoolbudget naar energie gaat. Met dit project willen wij een vermindering van de CO2-uitstoot realiseren, alsmede een energiebesparing in de scholen. De Energy Challenges worden aangegaan in de regio’s Kempen en Rivierenland, waarbij steun van de lokale besturen essentieel is.’

‘Er is een educatief luik en een technisch luik. We gaan een kijkje nemen in de technische ruimte van de scholen en kijken wat er mogelijk is om energie te besparen.  We bekijken de meterstanden, de aanwezigheid van censoren, wanneer gaan de lichten aan en uit,… Bedoeling is dat we het bedrag dat we besparen door maatregelen te nemen opnieuw investeren in andere besparende maatregelen om dan uiteindelijk, in 2050, tot energie-neutrale scholen te komen. Daarbij staan de leerlingen aan het roer. Zij gaan aan het werk met digital tools, filmpjes, acties op de speelplaats. Hierbij gaan ze elkaar overtuigen om minder energie te verbruiken.’

‘Het uiteindelijke doel is om 30 procent energiebesparing op jaarbasis te realiseren op school. Vijftien procent moet het gevolg zijn van een gedragswijziging en de bewustwording die de leerlingen mee naar huis nemen om hun eigen gezinsleden, familieleden en mensen uit hun nabije omgeving, ook op goede weg te zetten. De andere vijftien procent is het gevolg van de toepassingen uit het technische luik.’

Er worden diverse digitale tools aangereikt. The Serious Energy Game kan je downloaden op alle mogelijke toestellen. Het is een videospel dat de leerlingen interactief laat bewust maken van mogelijke energiebesparende maatregelen om die dan in real life toe te passen. De Kahoot-klimaatquiz doet men bij de opstart van het project om te kijken wat kinderen al weten over het klimaat. Aan het einde, tegen de paasvakantie, wordt de quiz opnieuw gedaan en nagegaan of er verbetering is aangetreden. De sensorbox E. Watsson Energy detective gaat na of de school energiezuinig is. Verder zijn er internationale digitale uitwisselingen en kunnen thermoscans met een infraroodcamera, die op zoek gaat naar warmtelekken, op aanvraag gebruikt worden.

Vandaag gingen de minister en de leerlingen al aan het werk met een Virtual Reality-bril, die hen op een interactieve manier kennis laat maken met energiebesparende maatregelen. De leerlingen van het zesde leerjaar werden meteen ook baas van de energiemeter. Directrice Nadia Van Campenhout: ‘Leerlingen noteren zelf op regelmatige basis de meterstanden. Zo valt op het einde van de rit de impact van het groeiende bewustzijn en de genomen maatregelen eenvoudig te meten.’

Somers: ‘Binnen mijn beleid zet ik onder meer in op het Lokaal Energie en KlimaatPact waarbij lokale besturen zich inspannen om doelstellingen te behalen. De actie hier toont hoe leerlingen hun rol kunnen spelen en laat hen nadenken over energiebesparende maatregelen, een initiatief dat ik alleen maar kan aanmoedigen.’ De deelnemende steden en gemeenten zijn Beerse, Berlaar, Bornem, Dessel, Geel, Herenthout, Kasterlee, Lier, Lille, Mechelen, Meerhout, Mol, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek.

Edwin MARIËN

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten