• 14/06/2024

28 leerlingen van Kiels Stedelijk Lyceum Olympiade bouwden een huis in Kamp C Westerlo

WESTERLO – Bijna één op de vijf knelpuntberoepen komt uit de bouwsector. Om scholieren op cruciale momenten te laten kennismaken met de bouwsector, lanceert provincie Antwerpen een nieuwe leeromgeving: Hylas, onderwijs buiten de school. Momenteel testen 300 leerlingen van zeven scholen Hylas uit in Kamp C. Vanaf september kunnen alle scholen zich inschrijven.

Hoe maak en hou je leerlingen warm voor een toekomst in de bouwsector? Met die vraag gingen de provincie Antwerpen, Thomas More en KULeuven aan de slag. Het antwoord? Dat is Hylas, onderwijs buiten de school. Hylas is een hybride leeromgeving waarin leerlingen van tien tot veertien kennismaken met de bouwsector. Via leren op school, doen op de werkvloer en spelen met een online game. Gedurende vier jaar kunnen leerlingen in een portfolio hun opgedane ervaringen bijhouden. Dankzij Hylas kunnen ze later een bewuste keuze maken voor een bouwopleiding.

Met Hylas krijgen de scholen een kant-en-klaar pakket om hun lessen vorm te geven. De leerlingen hebben de kans om zelf een digitaal bouwplan te tekenen en krijgen een workshop ‘biobased materiaal ontwerpen’. Als kers op de taart komen ze op de bouwwerf van Kamp C, het centrum voor duurzaamheid en innovatie in bouwsector, hun eigen circulair ‘biobased’ huis bouwen. Vandaag gingen 28 leerlingen van het Stedelijk Lyceum Olympiade Antwerpen al aan de slag op Kamp C. Yigithan (13) is één van de bouwers:  ‘Het is leuk om samen te werken en interessant om nieuwe dingen te leren, zoals monteren en schroeven. We hebben dat nog niet veel gedaan en nu kan ik dat beter.’

Kathleen Helsen (CD&V), gedeputeerde flankerend onderwijsbeleid: ‘Hou je van bouw? Veel scholieren kennen de bouwsector onvoldoende om die studiekeuze te maken. Daarom lanceren we met provincie Antwerpen ‘Hylas: onderwijs buiten de school’. Hylas is een leeromgeving waar scholieren thuis, op school en zelfs op een gesimuleerde werf kennismaken met de bouwsector. De generatie van de toekomst legt vandaag haar fundamenten.’

Hylas brengt het onderwijs en de arbeidsmarkt ook dichter bij elkaar. In co-creatie met de leerkrachten ontwerpen de bouwbedrijven zelf ervaringsgerichte leermomenten op het terrein. Zo komen de leerlingen in contact met bouwprofessionals en krijgen ze een zicht op de studie- en beroepskeuzes in de sector. De leerlingen maken ook kennis met de verschillende beroepen in de sector in de online game. En tijdens de bouw van het huis nemen ze de rol aan van architect, isolatiedeskundige of werfleider. Helsen: ‘Kamp C is de perfecte locatie om het biobased huis te bouwen. Daar staat ‘The Exploded View Beyond Building’. Dit gebouw laat zien dat circulair en biobased bouwen dichterbij is dan we denken. We willen onze jongeren, de bouwprofessionals van morgen, hier graag mee laten kennismaken.’

‘Momenteel wordt Hylas nog wetenschappelijk getest, onder begeleiding van Thomas More en KULeuven. We evalueren de ervaringen van de leerlingen, leerkrachten én bedrijven. Vanaf september kan elke school in de provincie zich inschrijven voor Hylas. De website en de online game staan dan open voor iedereen.’ Erol (13) en Rayan (12) speelden vandaag al de online game. Daarin stelden ze de juiste teams van professionelen samen om bijvoorbeeld een brug te bouwen. Wat denken zij van de game? ‘We vinden het leuk en mooi. De voorleesfunctie is ook handig zodat we rustig kunnen luisteren.’ (EM / Foto Dieter Daniëls)

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten