206 GEKKO-kleuters zorgen voor leuke muzische dansvoorstelling in Bonheiden
BONHEIDEN – Voor de derde maal waagt de GEKKO-school uit Bonheiden zich aan een muzische dansvoorstelling met 206 kleuters in de hoofdrol. Morgen vrijdag gaat de eerste van zes voorstellingen van start in ’t Blikveld. Dit jaar kozen ze voor het verhaal van Peter Pan. Vandaag stond de laatste algemene repetitie op het programma.
De rol van Peter Pan wordt gespeeld door Dirk Goyvaerts, de directeur van de school en voormalig poppenmaker in het poppentheater van Mechelen. In de zaal zaten onder meer Bart Van Marcke (Open Vld) – schepen van onderwijs – leerlingen van het eerste leerjaar en enkele ouders die er bij de échte opvoeringen niet bij kunnen zijn. Goyvaerts: ‘Omdat de voorstelling en vooral de voorbereiding zo intens is programmeren we ze niet elk jaar. We proberen het om de drie jaar te doen zodat iedereen die kleuter is geweest bij ons ooit heeft kunnen meedoen. Door corona is het nu vier jaar geleden dat we het nog eens hebben opgevoerd. Hier kruipt een voorbereiding van acht maanden in met de werkgroep. We moeten de muziek screenen, het verhaal kiezen en het scenario schrijven. Dat laatste doe ik en met Karen, de LO-juf, oefenen we de dansen. We proberen ze zelf eerst uit en nadien nodigen we klas per klas uit om het zelf te doen. In het tweede trimester volgen de repetities elkaar op. Deze week hebben we pas voor de eerste keer het podium hier betreden want we oefenen in de sportzaal. Dinsdag was het chaos omdat de kleuters de omgeving niet kenden maar vandaag was het al anders.’
‘Je hebt vaak schoolfeesten waar ook gedanst wordt maar wij brengen graag een verhaal. Alle dansen worden aan elkaar gebreid. Zodoende krijg je een uur lang een echte voorstelling. We hebben momenteel tien kleuterklassen in onze school, goed voor 206 kleuters. We hebben een capaciteit van 220 dus er zijn nog een aantal plekken open.’
‘Niet alle kleuters participeren onmiddellijk. Eerst blijven ze kijken vanop afstand maar stilaan groeit de zin om deel te nemen wel zodat we vandaag zonder moeite alle kleuters op het podium hebben gekregen. Ze doen mee, ze kennen het ook, kortom, het zijn gedreven kleine acteurs. Dit alles valt onder ons muzisch pakket en dat schrijven wij heel hoog aan als school. Muzisch betekent dat je kan werken rond muziek, beweging, dans, de media – wat we gebruiken op het scherm – en beeld. Het is dus ook een pedagogisch project.’
‘Voor de voorstelling krijgen de 15 leerkrachten versterking. Gelukkig hebben we intern wel wat talenten. De decorbouw is van onze eigen meester Roel met mezelf als assistent. Verder konden we ook last minute rekenen op de man van een toezichtster en ook ouders die de kinderen aan- en uitkleden. In het totaal waren we vandaag met een 30-tal mensen. De kostuums krijgen we van oma Nicole. Zij had vroeger een dansschool en is grootmoeder van één van de kleuters. Zij heeft nog een hele grote voorraad dus wij doen ook nog eens aan hergebruik. Dat past ook in onze tijdsgeest.’
‘Na de zes voorstellingen zit alles wel degelijk in het lijf van de kleuters. Ik herinner me dat kleuters twee jaar geleden – een jaar na hun voorstelling – terug in de zaal kwamen en onmiddellijk terug over hun rol begonnen. Ze houden daar een heel aangename ervaring aan over. Elk gezin beschikt over zes tickets. ’t Blikveld telt 230 plaatsen. Neem daarbij de leerlingen van het lager onderwijs die komen kijken en je krijgt zes keer een volle zaal.’
Edwin MARIËN