200 inschrijvingen voor geslaagde netwerkavond van jubilerend Meet in Mechelen
MECHELEN – Meet in Mechelen, het congresbureau van de stad, bestaat tien jaar. Sinds de oprichting heeft Meet in Mechelen een onmisbare rol gespeeld in het bevorderen van zakelijk toerisme en het aantrekken van nationale en internationale congressen, conferenties en evenementen naar Mechelen.
Vanavond werd één en ander gevierd met een netwerkevent waarop Antwerps Persbureau uiteraard niet kon ontbreken. Eerst werden de deelnemers verwelkomd in Cultuurcentrum Mechelen voor een bezoek aan de expo ‘Wij zijn Europa’ van Lieve Blanquaert (zie foto hieronder). Zij gaf een toelichting bij de expo. Nadien was er een receptie en een walking dinner bij Salons Van Dijck. In het totaal hadden 200 vertegenwoordigers uit de toeristische sector zich aangemeld.
Vergaderen in een voormalige brouwerij, een spelletje golfen middenin de stad of overnachten in een kerk: in Mechelen kan het. Met een decennium aan ervaring heeft Meet in Mechelen zich gevestigd als een betrouwbare partner voor bedrijven en organisatoren die ondersteuning nodig hebben bij de organisatie van hun event (meeting, congres, teambuilding…) in Mechelen. De dienstverlening is volledig gratis.
Björn Siffer (Voor Mechelen), schepen voor toerisme: ‘Meet in Mechelen is de voorbije jaren enorm succesvol geweest. Tussen 2015 en 2019 is het aantal aanvragen bij Meet in Mechelen verdubbeld van 132 naar 268 maar door die verdomde corona-epidemie kreeg zowel het vrijetijdstoerisme als het zakentoerisme enkele zware klappen. Het leisure toerisme heeft zich weten te herstellen maar het zakentoerisme is dat nog niet volledig. Dat komt omdat bedrijven nog wat terughoudend zijn.’
‘Sommige vergaderingen of teambuildingsdagen worden uitgesteld of zelfs verdwenen zelfs helemaal. Bedrijven geven steeds meer een voorkeur aan vergaderen via Teams. Daarnaast zien we firma’s steeds vaker rechtstreeks contact opnemen met onze partners. Dat segment van aanvragen en evenementen zien wij niet in de cijfers van Meet in Mechelen maar komen het Mechels zakentoerisme wel degelijk ten goede. De voorbije drie jaar gaat het aantal aanvragen terug in stijgende lijn, van 93 aanvragen in 2020 naar 153 in 2023. Nog even en we zitten opnieuw op het niveau van het referentiejaar 2019, het laatste jaar voor corona toesloeg.’
‘We hebben al heel veel prachtige evenementen mogen verwelkomen dankzij Meet in Mechelen. Zo waren wij in 2019 gaststad voor het Europese Associatiecongres van Worldchefs, waar chefs van 50 Europese landen aanwezig waren. Mechelen was ook twee opeenvolgende jaren gaststad voor de uitreiking van de BEA’s, de Belgian Events Awards waarvoor 800 professionals uit de B2B-evenementensector op aanwezig waren. Mechelen zit dus in de lift op het vlak van zakentoerisme. We hebben zelfs twee Flanders Heritage Awards in de wacht gesleept met Lamot en Predikheren. Het succes van Meet in Mechelen komt niet uit de lucht gevallen.’
‘Mechelen is een dynamische stad maar we mogen zeker niet stilvallen. We moeten blijven investeren. Al die investeringen gebeurden de afgelopen jaren zonder dat wij de belastingen moesten verhogen. Integendeel. We hebben ze zelfs verlaagd. Onlangs hebben wij het vernieuwde Hof van Busleyden geopend. Het cultureel centrum mARTa wordt gerenoveerd en op korte termijn kijken we uit naar de opening van de Predikherenkerk, de heropening van de prachtige Wintertuin van de Ursulinen en de verdere voorbereidingen voor een nieuw congrescentrum voor 2 500 personen op de Nekkerhalsite. Van al deze investeringen profiteren zowel toeristen als ondernemers als inwoners van onze stad.’ Vandaag beschikt Meet in Mechelen over een database van meer dan 4 000 klanten.
Edwin MARIËN
Foto’s EM & Stad Mechelen
Op de onderste foto vlnr Kurt Callaert, Björn Siffer en Filip Van Laer