• 15/10/2024

21 Antwerpse gemeenten investeren elk meer dan een miljoen aan fietspaden via Kopenhagenfons

ANTWERPEN – 1 000 kilometer aan extra fietspaden. Dat was de doelstelling van het Plan Kopenhagen waarvoor de Vlaamse regering 150 miljoen euro uittrok. Met 2 017 kilometer aan ingediende projecten overtroffen de lokale besturen en de provincies alle verwachtingen. Bart Somers (Open Vld, rechts op de foto), Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, besliste daarom om het budget verder op te trekken met zeven miljoen euro. Samen met de cofinanciering door provincies en steden en gemeenten komt dit neer op 412 miljoen aan nieuwe fietspaden en fietssnelwegen.

In 2021 registreerde VAB een stijging van het fietsgebruik met maar liefst 77 procent. Een crisis biedt ook kansen en dus besliste de Vlaamse regering om met het Plan Kopenhagen een boost te geven aan de modal shift. 150 miljoen euro cofinanciering werd uitgetrokken. Elk lokaal bestuur heeft de kans gekregen om fietsinfrastructuurprojecten in te dienen. Daarbij kan het rekenen op een minimale zogenaamde enveloppe aan trekkingsrechten. Binnen deze enveloppe aan trekkingsrechten past Vlaanderen één euro bij voor elke twee euro die wordt geïnvesteerd. Ambitieuze lokale besturen worden daarbovenop beloond met een één-op-één-verhouding zodra ze hun trekkingsrecht overschrijden. Die ‘Vlaamse euro voor elke lokale euro’ wordt gefinancierd met de middelen van lokale besturen die hun trekkingsrecht niet volledig hebben opgenomen. Daarbij geldt het ‘first come first serve principe.’

Intussen is duidelijk geworden dat Vlaanderen enorm veel van deze ambitieuze besturen telt. De ingediende projecten door de lokale besturen en de provincies zijn goed voor maar liefst 2 017 kilometer aan nieuwe fietspaden en fietssnelwegen. Somers: ‘Onze steden en gemeenten overtreffen daarmee alle verwachtingen. Dat lokaal voluntarisme, moeten we vanuit Vlaanderen maximaal ondersteunen. Daarom trekken we het budget van het Plan Kopenhagen op tot 157 miljoen euro. Tel je de inspanning van de lokale besturen en ook nog de provincies hierbij bovenop, kom je aan 412 miljoen aan investeringen in fietspaden en fietssnelwegen. Dit zet Vlaanderen op de kaart als fietsregio.’

Uit de pot van 157 miljoen euro is ook op vraag van Lydia Peeters (Open Vld, links op de foto), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, 45 miljoen cofinanciering bestemd voor de provincies. Zij leggen hier zelf nog eens eenzelfde bedrag bovenop, wat het totaal aan investeringen op 90 miljoen brengt. Daarmee wordt ingezet op de verdere aanleg en het wegwerken van missing links van fietssnelwegen in Vlaanderen.

Peeters: ‘Met de extra middelen uit Plan Kopenhagen versnellen we de realisatie van ons fietssnelwegennetwerk in Vlaanderen. Daarnaast blijven we ook verder investeren in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur langs gewestwegen en waterwegen: deze legislatuur minstens 300 miljoen euro per jaar. Met al deze inspanningen willen we nog meer Vlamingen op de fiets krijgen, want fietsen is niet alleen financieel voordelig, het is ook een snelle en flexibele manier van verplaatsen.’

Dit zijn de 21 Antwerpse steden en gemeenten die meer dan één miljoen euro investeren. Het gaat om gelden, die zowel afkomstig zijn van Vlaanderen als van het lokaal bestuur zelf en uiteraard hebben we de bedragen afgerond: Antwerpen 36 miljoen; Mechelen 9,7; Geel 2,7; Brasschaat 2,6; Mol 2,5; Brecht 2,4; Heist-op-den-Berg 2,3; Schoten 2, Lier 1,9; Mortsel 1,8; Nijlen 1,6; Herentals, Kapellen en Kontich 1,5; Turnhout 1,4; Kalmthout, Ranst, Schilde en Stabroek 1,3, Vosselaar en Wommelgem 1 miljoen. (EM / Foto Kabinet Somers)

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten