13 Antwerpse gemeenten krijgen erkenning op dag van de verkeersveiligheid
ANTWERPEN – ‘Geen verkeerslachtoffers meer op ons grondgebied’. Dat is de missie van de provincie Antwerpen. Zij werken hieraan met gemeenten en politiezones via het traject Verkeersveilige Gemeente. Om hen te inspireren, organiseerde de provincie vanochtend de eerste Dag van de Verkeersveilige Gemeente. 90 deelnemers uit 39 gemeenten en twaalf politiezones werden ondergedompeld in verschillende aspecten van de verkeersveiligheid. Bornem, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Kalmthout, Kontich, Puurs-Sint-Amands, Ravels, Schelle, Vorselaar, Wijnegem en Wuustwezel – de gemeenten die in 2018 gestart zijn met traject -,kregen een erkenning voor hun inspanningen van de voorbij vier jaar.
Luk Lemmens (N-VA, vierde van links vooraan op de foto), gedeputeerde voor mobiliteit: ‘Binnen dit traject zet de provincie in op kennisdeling tussen gemeenten en politiezones voor een zo sterk mogelijke aanpak van de verkeersveiligheid in onze provincie. Dit doen we door begeleiding op maat, een Lerend Netwerk, een nieuwsbrief en praktijkgerichte infofiches. Zolang er doden en zwaargewonden vallen in het verkeer blijft de inzet op verkeersveiligheid cruciaal. Dat gemeenten en politiezones de doelstelling onderschrijven om te streven naar nul slachtoffers betekent dat ze om de veiligheid van hun inwoners geven. Het traject is een samenwerking van de provincie Antwerpen met de federale diensten van de gouverneur, de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Momenteel nemen 51 van de 69 Antwerpse gemeenten deel. Volgend jaar stappen Aartselaar, Heist-op-den-Berg, Hulshout, Retie, Sint-Katelijne-Waver, Stabroek en Turnhout in.’
Wij gingen even luisteren bij vertegenwoordigers van Puurs-Sint-Amands en Vorselaar, een grote en een kleine gemeente, die beiden vandaag hun erkenning kregen.
Lieven Janssens (ACTIEV, op de foto links op de tweede rij), burgemeester van Vorselaar: ‘Ondanks het feit dat wij slechts 8 000 inwoners tellen zijn wij een typische onderwijsgemeente met niet minder dan 4 000 leerlingen en studenten. Dat zorgt voor een heel specifieke situatie waardoor consequente maatregelen nodig zijn. Door te zorgen voor ‘knips’ zijn we soms tegen de stroom ingegaan want niettegenstaande wij 74 procent van de bevolking vertegenwoordigen is er vaak toch nog heel wat weerstand wanneer we verkeersingrepen doen maar als gemeente hebben wij een voortrekkersrol. Aanstaande vrijdag lanceren wij het project ‘autodelen op een inclusieve manier’. Zo gaan we vijf wagens ter beschikking stellen van die kwetsbare groep. In de Politiezone Neteland werken we op 44 domeinen samen met Herentals, Herenthout, Grobbendonk en Olen. De Lepelstraat en de Monsigneur Donchelei worden knooppunten waar men vlot van het ene vervoermiddel op het andere zal kunnen overstappen.’
Alex Goethals (CD&V, op de foto derde van links vooraan), schepen voor mobiliteit in Puurs-Sint-Amands: ‘We houden rekening met de vragen van de scholen. Sinds 1 mei hebben we een volledig fietszone ontwikkeld met twaalf straten. Verder werden Kalfortdorp en de Sauvegardestraat in Ruisbroek fietsstraten waardoor de maximum snelheid verminderde van 50 naar 30 kilometer per uur. Begin september nemen heel wat bedrijven deel aan een actie waarbij het verkeer gesensibiliseerd wordt om rekening te houden met scholieren die dan terug naar school gaan. Verder zitten wij om de zes weken samen in de politiezone om overleg te plegen met onder meer de technische diensten, de diensten mobiliteit en de politie.’
Edwin MARIËN