125 blauwe Blue-bikes vormen een echte primeur in België dankzij ‘back-to-many’-systeem
GEEL – Het Geelse straatbeeld kleurt voortaan net iets blauwer. Geen extra politiekrachten, maar wel de blauwe deelfietsen van Blue-bike. Het Belgische mobiliteitsbedrijf rolde er vanochtend een gloednieuw deelfietsensysteem uit met twaalf standplaatsen verspreid over de stad.
De twaalf standplaatsen verbinden enkele belangrijke bestemmingen in Geel en maken de stad vlot en voordelig bereikbaar voor inwoners en bezoekers. Marlon Pareijn (CD&V), schepen van mobiliteit: ‘Voor slechts een halve euro fiets je van de ene naar de andere kant van de stad. Studenten van Thomas More kunnen zo weer een pak makkelijker van de campus naar het station fietsen. Kom je van buiten het centrum? Parkeer je auto op een van de centrumparkings en zet je reis verder met de fiets. De 125 deelfietsen van Blue-bike zullen echt een meerwaarde vormen voor een bezoek aan het centrum.’
In Geel zal Blue-bike met een ‘back-to-many’-systeem werken. Geel is zo de eerste Blue-bikelocatie in België waar je de deelfiets niet hoeft terug te brengen naar de plaats waar je hem ontleende. De fietsen in Geel werken met digitale sloten en een bijhorende app die je gebruikt om een fiets te ontlenen. Ook je rit pauzeren of beëindigen doe je via de app. Vaste Blue-bikegebruikers zullen dus merken dat de werking in Geel verschilt van de andere 110 Blue-bikelocaties in het land.
Aan het station van Geel stonden al 25 deelfietsen die Blue-bikeklanten in 2022 meer dan 3 000 keer ontleenden. Daar komen nu nog twaalf fietsen bij. Bram Dousselaere van Blue-bike: ‘Qua timing, kon deze opening niet beter vallen. Van 16 tot 22 september vindt de Week van de Mobiliteit plaats.’ De stad koos de andere locaties om het centrum vlotter bereikbaar te maken. Je kunt een Blue-bike ontlenen en terugbrengen op of aan Brukel, cc de Werft, De Bogaard, IOK, Markt, Muziekacademie, Nieuwstraat, OPZ, station, Thomas More, Ziekenhuis Geel en Zwembad.
Voor een rit tot 30 minuten betaal je in Geel slechts 0,50 euro, dankzij een tussenkomst van de stad. Vanaf 30 minuten en tot 24 uur kost je rit 3,50 euro. De stad steekt ook een tandje bij om de deelfietsen voor iedereen beschikbaar te maken. Zo besliste het stadsbestuur om het tarief van een korte rit tot 30 minuten voor inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, volledig te dragen. Als lid van Blue-bike kunnen deze inwoners de deelfietsen gratis ontlenen voor korte verplaatsingen in de stad. Pareijn: ‘We hopen dat op deze manier alle inwoners kunnen genieten van het nieuwe systeem. Voor inwoners zonder eigen fiets of auto kan dit een groot voordeel zijn.’
Vzw De Sprong, erkend maatwerkbedrijf in de Kempen, springt als technische servicepartner mee op de kar. Els Vanstechelman: ‘Wij helpen mee aan de creatie van een duurzame maatschappij, zowel vandaag als morgen en geloven dat de sleutel tot een duurzamere economie bij lokaal inclusief ondernemen ligt. Wij zien onszelf als ‘De Makers van Morgen’. De Sprong staat in voor het herverdelen, onderhouden en herstellen van de Blue-bikes. Op deze manier leveren wij een bijdrage aan duurzame mobiliteit. En onze medewerkers kunnen tegelijkertijd dankzij deze opdracht verder groeien in hun competenties, waardoor we voor hen de afstand tot de reguliere arbeidsmarkt verkleinen.’
Een platte band onderweg of een ander onverwacht probleem na je vertrek? Het kan altijd gebeuren. Om je vlot terug op weg te helpen treedt Ethias op als partner voor Blue-bike met gratis pechbijstand. Als trouwe partner van Blue-bike is Ethias blij dat er steeds meer Blue-bikeslocaties komen om een duurzaam alternatief voor de auto te bieden. De nummer 1 verzekeraar van de publieke sector zal tegen 2030 zelf volledig CO²-neutraal zijn. CEO Philippe Lallemand: ‘Alle gebouwen en het ganse wagenpark worden tegen dan koolstofvrij. Net daarom willen wij ook een prominente rol spelen in de modal shift. Het project dat nu in Geel tot stand komt, vormt daar een mooi voorbeeld van.’ (EM / Foto Stad Geel)