100 Vlaamse scholen waaronder Neerlandschool doen mee aan De Kunstweken
WILRIJK – ‘Op mijn school, basisschool Neerland, doen we mee met het project De Kunstweken. Daarom heb ik een werkstuk gemaakt in de stijl van Piet Mondriaan. Dit kunstwerk is nu te zien in het enige echte online Elvy -Museum en ik zou het supertof vinden als u wilt komen kijken.’
Misschien hebt u als grootouder, oom, tante, neef of nicht ook wel zo’n mail gekregen van een jonge leerling van de Neerlandschool. Maar niet alleen de Neerlandschool doet mee, in Wilrijk bestaat het ook in de Johanesschool. In Vlaanderen nemen er ongeveer 100 scholen deel.
Het project heet De Kunstweken. Het idee komt van Paul Van Roessel. Het concept werd ontworpen in 2017. ‘Wij zijn van oorsprong een Nederlands bedrijf. Onze hoofdzetel is net boven Eindhoven gelegen maar we hebben ondertussen ook een Belgische vestiging in Pelt. Alles is ontstaan als een soort fundraising voor de scholen. Van oorsprong was het trouwens een kerstkaartenactie maar we zagen hoe langer hoe meer echte kunstwerkjes ontstaan. Vandaar dat we ons opzet enigszins hebben gewijzigd. Alles draait rond kunstenaars. Wij bieden een lespakket aan zodat de kinderen er ook iets bij leren.’
‘De bedoeling is dat de school de kunstwerkjes naar ons stuurt. Wij schenken de kinderen een eigen online museum dat eenvoudig te openen is met de folder die we voor ieder kind afzonderlijk drukken. Vervolgens nodigen de kinderen, samen met hun ouder(s), de gasten uit die hun virtueel museum mogen bezoeken. Is een museum geopend dan ontvangt de eigenaar sowieso een reproductie van zijn of haar werk gedrukt op een wenskaart. Net zoals in een echt museum eindig je in de shop. Kopers kunnen het werkje laten aanbrengen op tassen, placemats, stickers, wenskaarten,…’
‘Het project is een win-win-situatie. De kinderen leren op een heel plezierige manier iets bij over kunst. Wij kunnen alles gratis aanbieden door de opbrengsten van de museumshop maar een deel daarvan gaat ook naar een goed doel dat door de school werd uitgekozen. Hoeveel dat is bepalen de scholen zelf. Standaard gaan we uit van een winstpercentage van 25 procent maar dat kan ook meer of minder zijn.’
Lieve Michiels, directeur van de Neerlandschool: ‘Bij ons gaat de opbrengst naar onze groene speelplaats. Het is een leuk concept waarbij alle leerlingen vanaf de tweede kleuterschool tot en met het zesde leerjaar worden betrokken. Bedoeling was dat we het in maart gingen opstarten maar corona strooide toen roet in het eten. Vandaar het uitstel. Iedereen kan de werkjes trouwens komen bewonderen want ze hangen allemaal uit aan één grote banner aan de ingang van de school.’
Wie dacht dat het project werd ontworpen omwille van de corona-situatie heeft het dus mis voor. Van Roessel: ‘Al merken we wel dat me nu meer geïnteresseerde scholen hebben dan voorheen. Vrij logisch ook want onder de huidige omstandigheden is het niet direct aangewezen om kinderen de straat op te sturen om iets te verkopen. Bovendien kan je dit ook doorsturen naar je oma die in Australië woont bijvoorbeeld.’
Of hij een verschil merkt tussen Nederlandse en Vlaamse leerlingen? ‘Jazeker. In Vlaanderen besteedt men duidelijk meer aandacht aan kunst in het onderwijs. In Nederland doen de scholen hun zin en dat merk je aan de werkjes van Nederlandse en Vlaamse leerlingen. (Het kunstwerk dat je hier boven ziet werd gemaakt door kleuter Elvy Sappenberghs van de Neerlandschool).
Edwin MARIËN