• 27/05/2024

1 400 handelaars uit 40 Antwerpse gemeenten nemen deel aan actie Liever Lokaal

WESTERLO – Voor het eerst organiseert de provincie Antwerpen een eindejaarsactie voor haar gemeenten en handelaars. De actie Liever Lokaal loopt van vandaag tot maandag 15 januari in verschillende steden, gemeenten en enkele Antwerpse stadsdistricten. Bij elke aankoop scan je via de ikkooplokaal-app met je smartphone de QR code van de handelaar aan de kassa. Elke scan is goed voor een unieke deelname. De app kan je eenvoudig op voorhand installeren. Er is heel wat moois te winnen: de provincie voorziet als hoofdprijs drie e-bikes van Norta, fietsenproducent uit Olen. Bovendien zijn er in veel van de deelnemende gemeenten én winkels nog tal van extra prijzen te winnen.

Liever Lokaal blijkt meteen een schot in de roos: van de 69 gemeenten in onze provincie nemen 40 steden, gemeenten en Antwerpse districten deel. Alle steden en gemeenten in de provincie werden uitgenodigd om deel te nemen. Op hun beurt – en vaak samen met de lokale handelaarsverenigingen – motiveerden zij zoveel mogelijk handelaars om deel te nemen. Ook dat is meteen een voltreffer: bij zowat 1 400 handelaars in onze provincie kun je deze eindejaarsperiode deelnemen aan Liever Lokaal.

Kathleen Helsen (CD&V), gedeputeerde voor Economie en Detailhandelsbeleid: ‘We zijn verrast én verheugd over de overweldigende deelname aan deze eerste editie van Liever Lokaal. Er zaten duidelijk heel wat kleine en grotere gemeenten te wachten op een eindejaarscampagne waarbij we hen quasi volledig ontzorgen. Zo zorgen we voor al het campagnemateriaal, de hoofdprijzen en een mediacampagne. Onze gemeentebesturen hebben soms zelf niet de tijd of mankracht om een actie te organiseren, hoewel het zeker loont voor lokale handelaars.’

Ook bij de handelaars komt Liever Lokaal als een geschenk uit de hemel. Helsen: ‘De 1 400 deelnemende handelaars variëren van kleine buurtwinkels over charmante lokale boetieks tot winkels van bekende ketens. In sommige gemeenten doet meer dan de helft van de handelszaken mee. In Vorselaar doen ze bijna allemaal mee. Deze diverse deelname weerspiegelt de nood van een actie waarbij we onze inwoners motiveren om – ook tijdens de eindejaarsperiode – in eigen buurt, dorp of stad te shoppen. We kunnen immers niet zonder onze lokale handelaars. Ze dragen niet alleen bij tot de economie en werkgelegenheid in onze regio, maar spelen ook een onmisbare rol in de leefbaarheid van de buurt, het dorp of de stad. Zo zorgen ze voor een aanbod dat voor iedereen vlot bereikbaar is, en ze vormen dé plek waar mensen elkaar ontmoeten en een babbeltje slaan.’

De feestelijke lancering van Liever Lokaal vond vandaag plaats in Westerlo, een gemeente waar 80 deelnemende handelszaken meedoen aan de actie. De dienst Lokale Economie en de bevoegde schepen waren meteen enthousiast. Zonder de actie van de provincie Antwerpen zou er dit jaar in Westerlo geen eindejaarsactie geweest zijn. Filip Verrezen (CD&V), schepen voor Lokale Economie: ‘Elke actie ten gunste van de lokale economie van groot-Westerlo is een stap vooruit, en het is leuk dat we op de kar van de provincie kunnen springen.’ Tijdens de aftrap van de actie brachten gedeputeerde Helsen en schepen Verrezen samen met enkele vertegenwoordigers van de provincie en gemeente een bezoek aan twee deelnemende winkels, Bolleboos en Pink-Lingerie (zie foto).

Greet Geypen (Voor Mechelen), schepen van economie in Mechelen: ‘De maanden december en januari zijn traditioneel belangrijke maanden voor ons handelsapparaat vanwege de eindejaarsfeesten en de soldenperiode. Als stad zetten we dan ook heel hard in op beleving in het winkelcentrum. De ‘Liever Lokaal’-actie is een mooie aanvulling op het bestaand aanbod en zet de lokale handelaars nog eens extra in de kijker. Bovendien motiveert het shoppers bij het bezoek aan een winkel of horecazaak om gratis deel te nemen aan deze wedstrijd. We willen de consumenten aanmoedigen om lokaal aan te kopen. Het zijn de ondernemers die de identiteit en het unieke karakter aan een stad geven.’ 127 Mechelse handelszaken hebben zich ingeschreven. Van de 40 deelnemende lokale besturen in de provincie Antwerpen doet niemand beter.

Burgemeester Lukas Jacobs (CD&V, links op de foto hierboven) van Kalmthout: ‘Met die actie willen we onze inwoners aanzetten om hun eindejaarsaankopen in de eigen gemeente te doen. We ondersteunen graag de winkels, horeca en handelaars met mooie prijzen bij deze actie. Die ondernemers vormen mee de ruggengraat van onze gemeente. Samen zorgen we ervoor dat ze blijven bestaan en dat ze bijdragen aan de goede sfeer in Kalmthout.’

An Loos (rechts op de foto hierboven), ambtenaar lokale economie: ‘Als gemeente voegen we nog mooie prijzen toe aan de prijzen van de provincie. We geven twintig Kalmthoutse cadeaubonnen, elk ter waarde van 100 euro. Philippo Flowers is één van 52 Kalmthoutse zaken die deelneemt aan Liever Lokaal. Zaakvoerder Henk Philippo (in het midden op de foto hierboven): ‘De eindejaarsperiode is een fijne en gezellige tijd. Het is als handelaar een uitgelezen periode om die gezelligheid mee uit te dragen naar je klanten. De nabijheid van zoveel verschillende soorten winkels in Kalmthout is een grote troef én een gemak voor de Kalmthoutenaar.’

In Deurne schreven  29 handelaars zich in voor de eindejaarsactie, van koffiezaken tot ijssalons en van opticiens tot kledingwinkels. Philip Van Acker (N-VA), districtsschepen voor lokale economie : ‘Als districtsschepen wil ik met de actie Liever Lokaal alle Deurnenaren aanmoedigen om hun aankopen zo veel mogelijk bij lokale handelaars te doen. Onze ondernemers spelen een erg belangrijke rol in onze samenleving: ze hebben een economische functie, versterken het sociale weefsel en ze zijn vaak een ontmoetingsplaats voor de buurt. Lokaal kopen is letterlijk investeren in je eigen buurt en dus ook een stukje in jezelf.’ Het district verloot een elektrische fiets (een Norta B-1010) ter waarde van 2 699 euro onder alle deelnemers. Daarnaast kiezen de handelaars of ze zelf nog leuke prijzen voorzien.

Dirk Broes  (N-VA), schepen van lokale economie en middenstand in Duffel: ‘Ook onze gemeente neemt met veel enthousiasme deel aan deze actie. Met ‘Liever Lokaal’ willen we de verbondenheid in onze gemeenschap versterken en laten zien dat lokale winkels de ruggengraat vormen van onze samenleving. Samen kunnen we ervoor zorgen dat ze blijven floreren en bijdragen aan de unieke charme van onze gemeente. Daarom kunnen klanten die lokaal kopen ook één van de tien gevulde Duffelse winkeltassen winnen bovenop de prijzen van provincie Antwerpen.’

Bovenop de verschillende prijzen van de provincie Antwerpen en de lokale handelaars, biedt ook het lokaal bestuur Dessel nog extra prijzen aan voor de winnaars van deze actie. Dit in de vorm van Desselse KADO-bonnen ter waarde van 250 euro, waarmee je terecht kan bij tal van Desselse handelaars.

De app ‘Ikkooplokaal’ kan je downloaden in de Google Play store of in de Apple App Store. Je vindt de deelnemende gemeenten en handelaars hier . (EM / Foto’s Koen Fasseur en Gemeente Kalmthout)

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten